Content is Killing!

0 Flares 0 Flares ×

Een veelgehoorde kreet in social media-kringen: “Content is King”. Prachtige kreet, maar voor veel ondernemers geldt vooral: “Content is Killing”. Want hoe kun je als kleine tot middelgrote ondernemer nou elke keer weer iets nieuws, leuks, interessants schrijven over je bedrijf, waar ook nog eens klanten uit voortkomen? Het antwoord is even simpel als pijnlijk: niet.

Als je gaat kijken naar de gangbare frequentie van tweets, posts, updates etc. kom je al snel tot de conclusie dat je -als kleinere ondernemer- elke dag drie tot vijf stukjes content paraat moet hebben. En laten we eerlijk zijn: zoveel interessants is er over jouw bedrijf waarschijnlijk niet te melden. Met alle respect!

Wat is ‘content’ eigenlijk?

Laten we eens beginnen bij het begin: de term ‘content’. Wat is het nou eigenlijk? Letterlijk betekent ‘content’ niets meer dan ‘inhoud’. Alles wat je op social media schrijft of plaatst, is content: “Ik heb zojuist een kop koffie gedronken” is content. Waardeloze content, dat wel. Maar het is een begin.

Wat je uit de vorige alinea kunt leren, is dat content niet hetzelfde is als ‘wereldschokkend nieuws’. Wereldschokkend nieuws is daarentegen wel interessante content: door te reageren op zaken die de wereld bezighouden, creëer je betrokkenheid met de mensen in je doelgroep. Je deelt met ze dat het ook jou bezighoudt, je kunt ze uitdagen te antwoorden, vragen hun mening te geven. Content is dus zowel het drinken van een kop koffie, als nieuws waardoor de wereld even stilstaat. En alles daartussen. Dat geeft de burger moed!

Welke content is geschikt?

Om nu te gaan bepalen welke content het best geschikt is voor jouw bedrijf, is het belangrijk om prioriteiten te stellen. Allereerst moet je jezelf de vraag stellen: Wie wil ik nou eigenlijk bereiken met mijn social media-activiteiten? Formuleer een aantal doelgroepen (zoveel mogelijk) en zet ze op een rijtje, in volgorde van belangrijk naar minder belangrijk. Probeer je doelgroepen zo specifiek mogelijk te maken, dus niet: “winkelpubliek”, maar bijvoorbeeld: “vrouwen in de leeftijd van 25-40 jaar die winkelen in mijn stad”. “Winkelen” zou je zelfs nog specifieker kunnen maken.

Dan is de volgende logische vraag: welke content wil ik graag delen? Waar wil ik over praten? Nieuws over wat er speelt in je bedrijf, in Nederland, in de markt, in de wereld, in je doelgroep. Leuke weetjes over je product. Achtergrondinformatie. Formuleer ook hier zoveel mogelijk specifieke categorieën en zet ook deze in volgorde van wat je belangrijk vindt om te delen.

Dan komen we bij de content zelf. Hoewel je nu misschien nog steeds het gevoel hebt dat je geen stap verder bent dan toen je begon aan dit artikel, heb je al een paar grote kloven overbrugd: je hebt helder met wie je wil delen en wat je ze wil vertellen.

Waar haal ik het vandaan?

Nu moeten we nog vaststellen waar je de content het beste vandaan kunt halen. Ga je het zelf schrijven? Wil je linken naar nieuwssites? Kun je artikelen vertalen of aanpassen? Ga je fotomateriaal maken? Of gebruik je bestaand beeldmateriaal? (let op copyright!) Maak hieruit weer een lijstje, waarbij je voor elke bron van content beoordeelt wat het meeste tijd kost: je kunt bijvoorbeeld in een minuutje Googlen een artikel op www.cnn.com  vinden dat goed aansluit bij je doelgroep, maar als jouw doelgroep geen Engelse tekst wil lezen, zul je het eerst moeten vertalen. Dan wordt dat minuutje al gauw een half uur of langer. Probeer dus een lijst samen te stellen waar bovenaan staat van welke bron je snel en gemakkelijk content kunt creëren en onderaan wat de meest bewerkelijke bron is.

Mix ‘n’ Match

Nu de laatste stap: het matchen van de lijstjes. Je weet inmiddels wie je het eerst wil aanspreken en waar je graag over wil praten. Je weet ook waar je het snelst en gemakkelijkst content vandaan kunt halen. De logische aanpak is om deze drie elementen te combineren: bedien je belangrijkste doelgroep met de meest waardevolle content, die je zo snel mogelijk voor handen hebt. Hiermee kun je direct aan de slag! De komende maanden hoef je je niet te vervelen.

Vergeet echter de rest van de lijst niet: naarmate de communicatie met je primaire doelgroep soepeler gaat lopen zal het verleidelijker worden om lekker achterover te leunen. Het gaat goed! Maar de werkelijke groeipotentie ligt bij de doelgroepen die nu nog wat verder weg liggen van je doelstellingen, de minder voor de hand liggende content die wat meer moeite kost om te vergaren. Daarmee kun je je onderscheiden van de rest. En door die tweede, derde, vierde combinatie aan te pakken spreek je niet alleen nieuwe doelgroepen aan; je verrast ook je huidige doelgroep door vernieuwend te zijn en door meer te bieden dan wat voor de hand ligt of wat van je verwacht wordt.

Hallelujah!

Is het produceren van content een gebed zonder eind? Absoluut! Dat is immers de kern van goed ondernemerschap: blijven communiceren en blijven bouwen aan een duurzame relatie met je klant. Als je bovenstaand verhaal een beetje beter in de vingers krijgt zul je vanzelf gaan ervaren, hoe social media van een noodzakelijk obstakel verandert in een fantastisch instrument. Veel succes met lijstjes maken!

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Pin It Share 0 StumbleUpon 0 Email -- 0 Flares ×

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

anti-spam: *