Of: “Waarom bereik je nooit al je volgers op Facebook?”
Dankzij de uitrol van twee Facebook features: ‘Promoted Posts’ en ‘Pages Insights’ gaat er een golf van verontwaardiging door de Facebook community. Hoewel deze inmiddels al maanden geleden online gingen, begint de grote massa nu pas in te zien wat ze impliceren: door deze features wordt namelijk duidelijk dat de berichten die op een (zakelijke) Pagina worden geplaatst maar bij een klein deel van de Facebookers terecht komt die deze Pagina ‘liken’.
Huh? Hoezo?
Door van je bericht een ‘Promoted Post’ te maken kun je ervoor zorgen dat dit bericht bij een ‘grotere groep’ Facebookers terechtkomen. Tegen betaling, uiteraard. Hierdoor werd tevens bevestigd dat zónder betaling een bericht dus blijkbaar niet bij iedereen terecht komt. ‘Pages Insights’ brengt dit ook in beeld: je ziet nu onder je bericht hoeveel mensen jouw bericht heeft bereikt, en dat is meestal vele malen minder dan het aantal mensen dat jouw Pagina volgt (heeft ‘geliket’).
Dit was natuurlijk koren op de molen van Facebook-haters, maar juist de trouwe Facebookgebruikers gingen het hardst te keer: was dit nu de dank van Zuckerberg voor hun trouw en steun? Iedereen had hier wel iets over te schrijven – en veel daarvan was onjuist of op zijn minst onvolledig. Dit artikel is ongetwijfeld net zo onvolledig; maar het is in ieder geval juist. Tenminste; gesteld dat de gebruikte bronnen correct zijn. Aangezien deze vrijwel allemaal van Facebook zelf afkomstig zijn, mogen we daar gevoeglijk van uitgaan. Jajaja, dit vraagt om cynische reacties, dat besef ik. Maar hoewel uit dit artikel duidelijk zal worden dat de boefjes van Facebook meer hebben verzwegen dan Moskowicz; gelogen hebben ze in mijn ogen niet. En Moskowicz volgens mij ook niet, maar dat is een ander verhaal…
Sinds de live-gang van Promoted Posts en Pages Insights worden er heel veel vragen gesteld op allerlei blogs, fora, Facebook communities. In antwoord daarop wordt er van alles geroepen, van “complottheorie” tot “volksverlakkerij” en van “duistere machten” tot “kapitalistische zwijnen”. Tijd voor een kruistocht naar de waarheid, tijd om onderscheid te maken tussen feit en fictie!
Dat viel behoorlijk tegen; hoeveel tijd en energie je ook steekt in het uitzoeken hoe de vork nu precies in de steel zit, je vindt domweg niet alle antwoorden. Ik in ieder geval niet. Dat komt deels doordat research nu eenmaal een vak apart is (en eigenlijk niet mijn vak), maar deels ook omdat Facebook niet zo openlijk praat over een aantal zaken.
We gaan eens bekijken wat er in ieder geval wel en niet waar is, en welke vragen daardoor nog over blijven.
Voor alle ongeduldigen die graag de klok horen luiden zonder precies te weten waar de klepel hangt, is hier is de korte versie van dit vrij uitgebreide verhaal:
– Berichten die door een Pagina worden geplaatst worden slechts ontvangen door gemiddeld 16% van de mensen die de Pagina volgen(‘liken’).
– Facebook gebruikt een algoritme om te bepalen wie een bericht ziet en wie niet. Dit algoritme heet ‘EdgeRank’ en het wordt al sinds 2010 gebruikt.
– Het is niet bewezen dat Facebook daadwerkelijk bepaalde berichten tegenhoudt waardoor gebruikers deze niet ontvangen, maar er zijn wel heel sterke aanwijzingen in die richting.
– Wat je ook gelezen of gehoord hebt; er zijn geen gratis, gemakkelijke trucjes waarmee een paginabeheerder ervoor kan zorgen dat alle volgers (‘fans’) die online zijn, een bepaald bericht in hun nieuwsoverzicht zien.
– Wat je ook gelezen of gehoord hebt; er zijn geen gemakkelijke, goed werkende trucjes waarop een volger van een Pagina ervoor kan zorgen dat hij een bepaald bericht in zijn nieuwsoverzicht ziet.
– We zullen steeds meer Promoted Posts in ons nieuwsoverzicht gaan zien, waardoor het alleen maar waarschijnlijker wordt dat we minder berichten gaan ontvangen van de Pagina’s die we écht leuk vinden.
En nu, voor de gewaardeerde lezer, de meer gedetailleerde versie:
De ontwikkelingen die leidden tot alle ellende.
De hele ophef ontstond toen aan het licht kwam dat wanneer een paginabeheerder een bericht plaatst, Facebook dit niet automatisch deelt met alle volgers van die Pagina. Sterker nog: Facebook zelf heeft tijdens een marketingconferentie in januari van dit jaar gezegd, dat gemiddeld slechts 16% van de fans van een Pagina een bericht van die Pagina ook werkelijk terugziet in zijn nieuwsoverzicht.
Facebook bepaalt welke berichten zichtbaar worden bij welke volgers door (onder andere) gebruik te maken van een algoritme genaamd: ‘EdgeRank’. Wanneer Facebook dit algoritme exact in gebruik heeft genomen is niet duidelijk maar het in ieder geval ergens in 2010 geweest. De reden dat EdgeRank pas na bijna twee jaar bekend werd bij het grote publiek, is de uitrol van de feature: ‘Pages Insights’.
Pages Insights is een feature met allerlei toeters en bellen, maar de meest opvallende is een regel die onder ieder bericht op een Pagina staat. Deze regel is zichtbaar voor de paginabeheerder maar niet voor de bezoekers van de Pagina. In die regel staat hoeveel mensen het bericht hebben gezien. Als je met je muis boven deze regel gaat hangen zie je ook nog het onderscheid tussen:
– mensen die jouw bericht op hun ticker, in hun nieuwsovericht of op jouw Pagina hebben gezien, en
– mensen die via-via jouw bericht hebben ontvangen. Door een like of share van hun vrienden, of doordat hun vrienden erop hebben gereageerd.
Hierdoor werd de wat minder belezen paginabeheerder zich voor eerst ervan bewust, dat zijn Facebookberichten blijkbaar slechts een klein percentage van de volgers bereikten. Het besef dat men al twee jaar druk aan het posten was zonder dat ook maar de helft van de volgers werd bereikt zorgde voor, laten we het netjes zeggen, nogal wat opwinding in Facebookland. Pages Insights vertelt overigens wél, welk soort berichten het grootste bereik heeft. Maar dat maakte de appel niet minder zuur.
Wat later werd ‘Promoted Posts’ gelanceerd: Facebook verklaarde trots dat deze feature het mogelijk maakt voor paginabeheerders om een groter publiek te bereiken met een specifiek bericht. Je kunt nu zelfs ook persoonlijke berichten promoten, zodat je zeker weet dat je verjaardagsfeestje een doorslaand succes wordt…
En toen barstte dus de bom: als een bericht weinig mensen bereikt omdat die eenvoudigweg niet online waren op het moment van publiceren, dan was dit iets waar Facebook niets aan kon doen. Hoeveel je ze ook zou willen betalen. Nu werd echter geïmpliceerd dat Facebook zelf invloed uitoefent op het aantal mensen dat een bericht te zien krijgt.
EdgeRank
En dat brengt ons terug bij ‘EdgeRank’. Zo heet het algoritme dat Facebook gebruikt om te bepalen welke berichten in je nieuwsoverzicht verschijnen en in welke volgorde. Facebook bepaalt hiermee dus wat belangrijk is voor jou – niet jij zelf! Dit algoritme is ervoor verantwoordelijk dat het leeuwendeel van je volgers (gemiddeld 84%) jouw bericht nooit te zien krijgt.
Als je je een beetje verdiept in EdgeRank wordt het al snel duidelijk: in de ogen van Facebook strijden berichten met elkaar om jouw aandacht. Ongeacht of jij, of de Pagina die het bericht plaatst, dat ook zo ziet. EdgeRank is daarbij de scheidsrechter die bepaalt wie er wint en wie verliest.
Waarom laat Facebook niet gewoon alle berichten van Pagina’s die jij liket in jouw nieuwsoverzicht verschijnen? Waarom moet EdgeRank daarover beslissen?
Omdat Facebook gelooft dat de Facebookbeleving van mensen minder wordt, wanneer hun nieuwsoverzicht wordt overspoeld met onbelangrijke en oninteressante berichten, waardoor de belangrijke en interessante berichten uit het zicht verdwijnen. En als de beleving minder wordt, wordt de kans groter dat men heel dat Facebook uit het raam kiepert en iets anders gaat zoeken. Facebook vertrouwt je blijkbaar niet voldoende om dit zelf te bepalen, laat staan dat ze je de tools geven om hier zelf een gewenste orde in te scheppen. Waarom? Omdat wij schapen zijn en Facebook de herder die ons hoedt. En wat hij werkelijk wil: onze wol.
De EdgeRank-formule bepaalt dus wat wij zien, gebaseerd op ons individuele gedrag en dat van de grote massa Facebookgebruikers. Over hoe dit precies werkt is Facebook uiterst schimmig, maar de formule bevat in ieder geval drie factoren: ‘Affinity’, ‘Edge Weight’ en ‘Recency’. Heel globaal kun je deze factoren als volgt uitleggen:
‘Affinity’ (of affiniteit) meet jouw interactie met de Pagina: Als je een bericht liket, reageert op een bericht, een link in een bericht volgt of een bericht deelt met je vrienden, neemt je ‘Affinity-score’ toe. Als je daarentegen een bericht alleen maar leest neemt je score af, waardoor je in het vervolg minder berichten van deze Pagina in je nieuwsoverzicht zult ontvangen.
‘Edge Weight’ (of ‘inhoudelijk gewicht’) is de factor die bepaalt dat sommige berichten belangrijker voor je zijn dan andere. Heel kort door de bocht kun je zeggen dat berichten met video’s, foto’s en/of links een hogere ‘Edge Weight-score’ hebben dan berichten die enkel uit tekst bestaan, zoals korte status updates. Maar dat is dus heel kort door de bocht: de score wordt ook bepaald door het type berichten waar jij als individu in het verleden het meest op heb geklikt. Je kunt de ‘Edge Weight-score’ nog iets preciezer uitfilteren, volgens dit artikel. Hier wordt uitgelegd dat de volgende types berichten het best scoren op de EdgeRank:
– foto met een beschrijvende tekst van minimaal van 140 karakters
– link met een uitgebreide introductietekst
– status update van meer dan 280 karakters
– video met een begeleidende tekst van meer dan 280 karakters
‘Recency’ (of ‘nieuwswaardevervaltijd’) bepaalt dat nieuwere berichten eerder in een nieuwsoverzicht verschijnen dan oudere berichten.
Deze drie factoren worden in een complexe formule gefrot, en aan de hand daarvan bepaalt EdgeRank welk bericht in jouw nieuwsoverzicht verschijnt en hoe hoog. Je kunt je nieuwsberichten op twee manieren sorteren: ‘Top Stories’ is de standaard weergavemodus. Deze is puur gebaseerd op wat EdgeRank heeft berekend. Je kunt ook kiezen voor de ‘Meest Recent’-weergave waarbij (hoe verrassend) de meest recente berichten bovenaan verschijnen. Ook hier lijkt het er echter sterk op dat EdgeRank bepaalt of en in welke volgorde berichten verschijnen. Hoewel er tegenstrijdige verhalen over rondgaan, is het ook niet meer dan logisch dat EdgeRank dit bepaalt; Facebook belooft immers dat Promoted Posts bovenaan in je nieuwsoverzicht verschijnen, en dat kunnen ze alleen waarmaken door niet-gepromote berichten omlaag te filteren.
Wat dit hele verhaal betekent voor de nietsvermoedende Facebooker: als je het gewoon leuk vind om berichten van een bepaalde Pagina te lezen, zonder dat je ze liket, deelt of erop reageert, wordt de kans steeds kleiner dat deze berichten in je nieuwsoverzicht verschijnen – ze verliezen het simpelweg van berichten waarmee jij een hogere ‘EdgeRank-score’ hebt.
Blokkeert Facebook concreet bepaalde berichten voor je nieuwsoverzicht?
Doet Facebook nog meer dan prioriteit geven aan bepaalde (Promoted) berichten? Gaat het verder en worden er daadwerkelijk berichten geblokkeerd, alleen omdat ze een lagere score hebben dan andere? Met andere woorden: zorgt Facebook ervoor dat bepaalde berichten jou helemaal niet bereiken, zelfs al scroll je voortdurend en helemaal tot onderaan door je volledige nieuwsoverzicht?
Wie het weet, mag het zeggen. Zeker weten doe ik het in ieder geval niet. Maar er zijn wel heel concrete getuigenissen die doen vermoeden dat Facebook wel degelijk berichten uit je nieuwsoverzicht weert, ook als je de betreffende Pagina liket. Zo lees ik regelmatig berichten van mensen die klagen dat ze geen berichten van een Pagina in hun nieuwsoverzicht terug kunnen vinden, terwijl ze die wel op de Timeline van die Pagina zien staan. Zelfs paginabeheerders schrijven dat zij berichten van hun eigen Pagina niet zien verschijnen in hun persoonlijke nieuwsoverzicht.
Daarenboven heb ik nog nergens een heldere verklaring van Facebook kunnen vinden dat ze NIET kunstmatig het aantal berichten in je nieuwsoverzicht beperken. Gezien de opschudding, zou je toch verwachten dat zo’n verklaring wel ergens te vinden zou zijn – tenzij Facebook inderdaad je nieuwsoverzicht censureert.
Promoted Posts
Nog even terug naar Promoted Posts. Zoals inmiddels bekend, biedt Facebook de mogelijkheid om berichten te promoten tegen betaling. Facebook belooft dat gepromote berichten meer volgers bereiken én vrienden van volgers, zelfs als die je Pagina niet liken. Hoe meer je betaalt, hoe groter het bereik dat Facebook je biedt.
Hoe dat bereik nou precies wordt bepaald of berekend kan ik nergens terugvinden. We kunnen aannemen dat er een ‘promotie-factor’ wordt toegevoegd aan de EdgeRank-formule, of dat de ‘normale’ EdgeRank-score wordt verhoogd met een bepaald getal. Hoe dan ook; het lijkt aannemelijk dat Facebook op de één of andere manier kunstmatig de EdgeRank-score van een Promoted bericht oppompt, waardoor het een flinke steun in de rug krijgt in zijn strijd tegen de andere berichten in een nieuwsoverzicht. Klinkt logisch, toch?
Dokken om een bericht te promoten is echter nog steeds geen garantie dat alle volgers van een Pagina zo’n Promoted Post te zien krijgen; sowieso zijn er natuurlijk altijd een aantal volgers die domweg niet online zijn op het moment dat een bericht wordt geplaatst. Maar afgezien daarvan, moet een Promoted Post nog steeds de strijd aangaan met de andere berichten in de EdgeRank-arena: als die duurder betaald zijn zal hij alsnog het onderspit delven. Tenzij er misschien een bepaald tarief is waarbij de competitie volledig wordt weggevaagd. Maar wat als meerdere partijen dat tarief willen betalen? Ik vrees dat ik het antwoord daarop wel weet ofwel, in de woorden van Yazz & The Plastic Population: “The only way is up, baby!”
Wat paginabeheerders nog het meeste dwarszit aan het hele Promoted Posts-verhaal is, dat ze vaak al dik hebben betaald om hun Pagina te promoten met ‘Facebook Ads’ (die dingen rechtsonder op je Profiel/Pagina) zodat ze meer volgers zou krijgen, in de veronderstelling dat ze met die volgers zouden kunnen communiceren. En nu mogen ze dus nóg een keer in de buidel tasten om de kans te vergroten dat hun duurbetaalde ‘fans’ überhaupt hun berichten ontvangen. Ik kan me voorstellen dat dit besef de nodige traantjes van woede en verdriet heeft gekost.
Gemakkelijke “oplossingen” voor het probleem (maar niet heus…)
Hoe kun je er nu voor zorgen dat een groter deel van je volgers jouw berichten ontvangt, zónder te ervoor betalen?
Een “oplossing” die steeds vaker door allerlei Pagina’s wordt voorgesteld is deze: “Ga op onze pagina met je muis boven de ‘Vind ik leuk’-knop hangen. Er opent dan een dropdown-menu, waarin je ‘weergeven in nieuwsoverzicht’ kunt aanvinken.”
Mooi verhaal, maar helaas: het helpt niet. Totaal niet, zelfs. Punt één; het staat standaard al aangevinkt, duh… Punt twee: Je kunt wel aangeven dat een Pagina welkom is in je nieuwsoverzicht, maar dat neemt niet weg dat alle berichten van die Pagina te maken krijgen met Mr. EdgeRank.
Nog een “oplossing” die ik meerdere keren tegenkwam: “Ga naar een pagina die je volgt en ga met je muis boven de ‘Vind ik leuk’-knop hangen. In het menuutje dat opent; klik op ‘Toevoegen aan interesselijst’. Er opent nu een scherm waar je de pagina’s die je volgt en waarvan je berichten wil ontvangen kunt toevoegen aan de lijst. Geef de lijst vervolgens een naam en klik op ‘klaar’. Je krijgt nu alle berichten van die pagina’s voortaan in je nieuwsoverzicht.”
Ik kan niet met zekerheid zeggen of het wel of niet werkt, maar ik betwijfel het ten zeerste: deze oplossing gebruikt de ‘Interests List’-feature die Facebook in maart 2012 uitrolde. Volgens de officiële beschrijving van deze feature krijg je, door een interesselijst te creëren: “De beste berichten van die lijst in je nieuwsoverzicht”. De beste berichten, dus niet álle berichten. En de ‘beste’ berichten betekent bij Facebook: ‘De berichten die winnaars zijn in de EdgeRank-competitie’. En we zijn weer terug bij af…
Minder gemakkelijke “oplossing” (die beter werkt, maar ook geen oplossing is)
Beheerders en volgers van een Pagina kunnen hun gedrag proberen te veranderen, waardoor de kans groter wordt dat berichten in hun nieuwsoverzicht verschijnen. Ofwel; de werking van EdgeRank op een constructieve manier inzetten om een hogere score te bewerkstelligen.
Beheerders kunnen hun berichten zodanig opstellen dat ze beter scoren op Edge Weight en Recency. Volgers kunnen op hun beurt meer interactie hebben met de Pagina’s die ze het belangrijkst vinden, dus niet meer alleen berichten lezen maar ook liken, delen en reageren.
Deze “oplossing” kost echter extra tijd en energie, en die zijn beide schaars (vinden we zelf meestal). Daarbij heb ik geen harde bewijzen gevonden dat deze gedragsverandering een garantie biedt voor een X percentage groei in bereik, voor een Y periode. Logisch is het echter wel.
Ik denk dat de kans klein is dat er nu of in de toekomst een echte hapklare oplossing is waardoor berichten zichtbaar worden voor het grootste deel van de volgers van een Pagina. Waarom? Omdat Facebook wil dat jij betaalt voor Promoted Posts!! Als we op een eenvoudige manier zelf konden oplossen dat berichten niet aankomen op hun bestemming, waarom zou er dan nog iemand voor gaan betalen?!
Wat betekent dit voor de toekomst?
De gemiddelde paginabeheerder kan het zich niet veroorloven om al zijn berichten te promoten, hoe graag hij dat ook zou willen. Maar sommige Pagina’s die jij volgt kunnen dat wel. En sommige Pagina’s die jouw vrienden volgen ook. En omdat Facebook met zijn Promoted Posts belooft dat berichten worden verspreid onder ‘volgers en hun vrienden’, zul je ook berichten in jouw nieuwsoverzicht krijgen van Pagina’s die jij niet eens leuk vindt.
We hebben nu vastgesteld dat Promoted Posts voorrang krijgen in je nieuwsoverzicht. Als we er vanuit mogen gaan dat Facebook daadwerkelijk een limiet stelt aan het aantal berichten in je nieuwsoverzicht, betekent dat dus: meer betaalde berichten en nóg minder berichten van de Pagina’s die je echt leuk vindt.
De toekomst als je een Facebook Profiel hebt: Facebook voert jou de berichten van de Pagina’s die betaald hebben. Je ziet niet alles wat jij wil zien. Je krijgt geen keuze of inspraak in wat je kunt zien.
De toekomst als je een Facebook Pagina hebt: De enige manier om meer dan ongeveer een derde van je volgers te bereiken, is betalen. Met andere woorden: je kunt Facebook niet langer als enige basis gebruiken om optimaal jezelf te promoten en met je volgers te communiceren. Wat ooit het ideale platform leek voor het ontstaan van online gemeenschappen waarbinnen gratis kon worden gecommuniceerd, staat in brand of is in ieder geval smeulende. De vraag die overblijft: lukt het Facebook om uit zijn eigen as te herrijzen?
“Het ideaal” Facebook is veranderd in “het bedrijf” Facebook. En zoals elk bedrijf wil ook Facebook graag zoveel mogelijk geld verdienen. Dat kun je ze eigenlijk niet eens kwalijk nemen. Het is wel pijnlijk om die verandering te zien gebeuren, zeker gezien het feit dat jij ook mee bent veranderd: je bent niet langer de hooggeëerde gast die door Facebook wordt bediend, jij bent het product dat Facebook verkoopt.
Valt hier iets tegen te doen? De hele Facebook-community zou in opstand kunnen komen. Misschien zou dat helpen, hoewel ik mijn twijfels heb. We zouden natuurlijk met zijn allen onze biezen kunnen pakken en een ander social media-platform opzoeken zoals Diaspora, waar de leden de baas zijn en ook zullen blijven. Dan zou het Facebook-imperium snel instorten. Zo is het MySpace ook vergaan, door de opkomst van Facebook. Maar Facebook is inmiddels zo vastgeklonken in onze social mediabeleving: willen we nu echt weer ergens anders opnieuw beginnen? Google+ lijkt er vooralsnog niet in te slagen…
Natuurlijk is het naïef en onverstandig om volkomen te vertrouwen op Facebook als uitvalsbasis voor je social media-activiteiten. Natuurlijk moet je veel meer inzetten op je eigen websites en op de combinatie met andere platforms zoals Twitter, Pinterest, Google+ enzovoort. Maar dat neemt niet weg dat het grootste en best ontwikkelde social mediaplatform in de geschiedenis aan het veranderen in een ‘money-making machine’ en dat is zuur. En hoewel de veranderingen misschien onomkeerbaar zijn, zou het Facebook sieren als ze dan tenminste open en transparant zouden zijn over wat ze uitgevreten hebben en wat ze nog van plan zijn te gaan uitvreten in de toekomst, zodat iedereen voor zichzelf een goede afweging kan maken wat hij er mee wil. Maar ook daar heb ik een hard hoofd in.
Promoted Posts en Facebook Ads: waar betaal je nu eigenlijk voor?
Uit experimenten met Promoted Posts en Faceobook Ads blijkt wel dat je bereik flink wordt vergroot door deze features. NCS nam de proef op de som en betaalde $ 10,00 om één bericht 3 dagen te promoten met Promoted Posts en nog eens $ 10,00 om er een Facebook Ad van te maken. Het bericht bereikte weliswaar bijna 11.000 mensen, maar van alle volgers van de NCS Pagina werd slechts 62% bereikt.
Vervolgens herhaalde NCS het experiment, maar deze keer betaalden ze $ 5,00 aan Promoted Posts en ze maakten geen Facebook Ad. Het bericht bereikte slechts 850 mensen, maar wél 49% van alle NCS-volgers.
Betalen helpt dus wel degelijk, ook een klein bedrag, maar het is een illusie te denken dat je er al je volgers mee bereikt. Wel bereik je een grote groep niet-volgers, wat weer interessant kan zijn om je naamsbekendheid te vergroten. Kort samengevat: met Promoted Posts bereik je meer van je volgers voor een betrekkelijk klein bedrag, met Facebook Ads bereik je een relatief veel grotere doelgroep, maar niet zozeer meer van je volgers.
Zo, dat was het. Een heel verhaal! Fijn dat je tot hier gelezen hebt. Nu de hamvraag: welke vragen of opmerkingen heb JIJ nog? Stel ze gerust; alle feedback is welkom.
(UPDATE 20-11-2012: lees nu ook het vervolgartikel over EdgeRank)
Rest me alleen nog de bronnen te noemen die ik geraadpleegd heb voor dit artikel:
http://www.facebook.com/help/promote
http://www.facebook.com/help?faq=389849807718635&in_context
http://ads.ak.facebook.com/ads/FacebookAds/Page_Insights_Guide.pdf
https://www.facebook.com/business/ads
http://www.facebook.com/help/?page=213208552035450
http://www.facebook.com/help/?page=245316378826196
http://www.insidefacebook.com/2012/05/30/facebook-rolls-out-promote-button-to-more-u-s-pages-provides-details-on-how-it-works/
http://edgerank.net/
https://www.facebook.com/marketing/posts/112845432188325
http://econsultancy.com/us/blog/9770-facebook-edgerank-what-marketers-need-to-know
https://www.facebook.com/help/pages/insights
http://www.facebook.com/help/?faq=277741542238350
http://www.facebook.com/help/?faq=218728138156311
http://www.facebook.com/help/?page=132070650202524
http://news.yahoo.com/facebook-promoted-posts-step-step-guide-075629438.html
http://mashable.com/2012/05/31/facebook-promoted-posts-tips/#66519Want-to-Promote-a-Post
http://newsroom.fb.com/News/Introducing-Interest-Lists-109.aspx
http://www.localbandhero.com/1/post/2012/06/facebook-charging-pages-for-promotion.html
http://www.localbandhero.com/1/post/2012/02/facebook-likes-help-but-only-when-earned.html
http://www.baekdal.com/insights/facebook-edgerank-promoted-posts-and-the-connection
http://www.fanpagetoolkit.com/blog/2012/06/08/facebooks-edgerank-how-its-helping-or-hurting-your-business/#.T9ToJ812mXg
http://mashable.com/2012/02/29/facebook-ads-explainer/
http://www.thedailybeast.com/articles/2010/10/18/the-facebook-news-feed-how-it-works-the-10-biggest-secrets.html
http://www.nocleansinging.com/2012/06/11/the-new-facebook-fact-fiction-and-unanswered-questions/