Morgen, donderdag 7 maart 2013, zal op het hoofdkwartier van Facebook te Menlo Park de vernieuwde lay-out van de Newsfeed worden gelanceerd. Voor de duidelijkheid: de Newsfeed is het nieuwsoverzicht, die grote kolom op het midden van je pagina waar de status updates van je vrienden en gelikete pagina’s staan (tenminste; een selectie daarvan), de foto’s van gisterenavond, teveel gedeelde win-acties en tegenwoordig ook ‘voorgestelde berichten’. (Voorgestelde bericht = reclameboodschap van een zakelijke pagina die dik betaald heeft om dat bericht ongevraagd op jouw nieuwsoverzicht weer te geven, in de hoop dat je hem in dank daarvoor gaat liken. Hm, toen ze het bedachten klonk het vast beter…)
Voor degenen die daar morgen niet bij kunnen zijn vanwege andere verplichtingen 😉 volgt hier alvast een vooruitblik naar wat Zuckerberg morgen laat melden. For the record: Deze vooruitblik is samengesteld uit ‘diverse anonieme verklaringen’, maar uit ‘zeer betrouwbare bron’.
Schakelen tussen nieuwsoverzichten
De meest ingrijpende verandering wordt ongetwijfeld de mogelijkheid te schakelen tussen content-geörienteerde nieuwsoverzichten. Huh? Het klinkt spannend maar het is een logische, simpele en vooral welkome ontwikkeling.
Één dag na de Developers Conference van afgelopen september, introduceerde Facebook heel voorzichtig al een ‘Music feed‘, waar stilletjesaan steeds meer content en functionaliteit aan werd toegevoegd. Wat later, in oktober 2012, kwam de ‘Pages feed‘ (inmiddels standaard voor alle gebruikers) met enkel berichten van de pagina’s die je liket. Er is zelfs een alweer bijna vergeten ‘Notes feed’ en onlangs nog werd er druk geëxperimenteerd met een ‘My Offers feed‘. De meest bekende feeds zijn natuurlijk de ‘Topverslagen’ en ‘Meest recent’.
Het resultaat van al deze experimenten zal er ongeveer zo uit komen te zien (impressie):
In bovenstaande ‘mockup’ zie je dus prominente knoppen die naast ‘Topverslagen’ en ‘Meest recent’ nog een aantal andere ‘content-geöriënteerde’ feeds aanbieden. Je kunt hierbij rekenen op een ‘Photo feed’ met alleen afbeeldingen die je vrienden hebben geüpload naar Facebook en Instagram. Dit zou de meest voor de hand liggende integratie zijn van Instagram, sinds de overname van het platform door Facebook. Je zou nog kunnen denken aan een full screen optie voor deze feed, waardoor je een schermvullend foto-album zou krijgen waarop je uren rond kunt neuzen.
Ook een vernieuwde ‘Music feed’ lijkt voor de hand te liggen; de huidige Music feed ligt diep verborgen in de Apps sectie aan de linkerzijde van je scherm, en Facebook heeft al ontwerpers ingeschakeld voor een re-design van deze feed. In de nieuwe feed kun je denken aan features als: Waar luisteren je vrienden naar op Spotify? Welke concerten komen eraan? Welke releases staan er gepland? Wat posten de artiesten die jij liket?
Verder liggen in de lijn der verwachting: een ‘Link feed’, een ‘Nieuws feed’, een ‘Video feed’ en/of een ‘App feed’ maar de ‘bekende anonieme bronnen’ konden hier geen uitsluitsel over geven. Nog even geduld dus 🙂
Verrijking foto- en video-functionaliteit
Sinds de introductie van de Newsfeed 2006 heeft de ontwikkeling ervan zo goed als stilgestaan. Hoog tijd dus voor een grondig re-design! Of, zoals Facebook’s CEO Mark Zuckerberg het zelf al omschreef tijdens de ‘Q4 earnings call’ van 30 januari dit jaar:
“As our news feed design evolves to show richer kinds of stories, that opens up new opportunities to offer different kinds of ads as well…One of the product design principles that we’ve always had is we want the organic content to be of the same basic types of formats as paid content, right? So, historically, advertisers want really rich things like big pictures or videos and we haven’t provided those things historically. But, one of the things that we’ve done in the last year is you’ve seen the organic news feed product that consumers use moving towards bigger pictures, richer media and I think you’ll continue to see it go in that direction. And, I think that a lot of the success of products like Instagram is because of that. It’s a very immersive – even on a small screen, just – it’s a wonderful photo product.”
Duidelijk zo? Samengevat:
– Adverteerders roepen al jaren om mogelijkheden “rich media”, grotere foto’s en video te kunnen gebruiken op Facebook.
– Facebook gaat dit mogelijk maken – op termijn.
– Eerst moet deze ‘rijkere’ foto- en video- functionaliteit beschikbaar worden gemaakt voor de gebruikers zelf, en misschien voor een paar geselecteerde partners.
Hoe dan ook: het staat wel vast dat de nieuwe Newsfeed grotere foto’s gaat bevatten en uitgebreidere links teneinde de visuele gebruikersbeleving flink te vergroten.
Meeslepend
Het sleutelwoord in bovenstaand citaat zou wel eens ‘immersive’ kunnen zijn: ‘meeslepend’. De huidige lay-out van de pagina verliest behoorlijk wat ruimte aan alle navigatie- en scroll balken en aan de Ticker. Veel gebruikers ergeren zich mateloos aan deze poging van Facebook om een meer ‘real-time feel’ te creëren. Of ze negeren hem. Of ze maken dankbaar gebruik van de optie om de Ticker te verkleinen. Hoe dan ook: hij neemt ruimte in die veel mensen beter zouden kunnen benutten.
Al deze onnodige ruimteverspillers zou je kunnen verkleinen, verbergen tijdens het browsen of gewoon verwijderen en daarmee ruimte creëren voor grotere foto’s, video’s en berichten. Dat houdt de aandacht gericht op de content die onze vrienden delen, het zou minder vermoeiend lezen en ons langer aan het swipen danwel scrollen houden.
Na jaren van sleutelen en schaven aan het profiel, de timeline, het app platform en de zoekfunctie is het nu dus eindelijk tijd voor Facebook’s kroonjuweel: de Newsfeed. De belangrijkste vragen heb ik hier al geprobeerd te beantwoorden, op een paar vragen na:
– Hoe gaan ze het uitrollen? Zoals gebruikelijk eerst in Nieuw-Zeeland, dan in de US en dan pas in Europa?
– Hoe gaat de mobile app er uitzien? Of verandert die later?
– Wat zijn de gevolgen voor zakelijke pagina’s?
Morgen krijgen we het allemaal te horen! En nu maar duimen dat ik de plank niet te ver heb misgeslagen 😛