Het aanmaken van een profielpagina op Facebook is in een paar klikken gebeurd. Deze profielen zijn echter niet bedoeld voor bedrijven of merken. Toch zijn er heel wat bedrijven die een reguliere profielpagina hebben gemaakt in plaats van een zakelijke ‘fanpage’. Inmiddels is Facebook begonnen met het nogal strikt toepassen van de door hen opgestelde regels. Wie als bedrijf nog steeds beschikt over een dergelijke pagina moet zorgen dat hij zo snel mogelijk een Page of een Fanpage aanmaakt anders kan je zo maar overkomen wat ook het Rotterdamse Uitburo overkwam…
Het Uitburo maakte in augustus 2009 een Facebook profiel aan. Over het verschil tussen profielen en zakelijke pagina’s werd toen nog nauwelijks gesproken.
De profielpagina werd goed ontvangen en het Uitburo ontving veel vriendschapsverzoeken. Op 10 januari 2011 telde de pagina inmiddels 3015 vrienden. Toen de discussie oplaaide over de keuze tussen een profiel of een fanpage werd gekeken of de profielpagina kon worden omgezet kon worden naar zo’n fanpage. Dat laatste bleek echter niet mogelijk; de enige mogelijkheid was het aanmaken van een volledig nieuwe fanpage.
Om het grote aantal vrienden dat men had vergaard niet kwijt te raken, besloot men de profielpagina te laten zoals hij was. Op 17 januari 2011 ging het echter mis: de gehele Facebook-pagina was verdwenen. Het Uitburo kon niet meer inloggen omdat het profiel verwijderd was. Facebook gaf desgevraagd de volgende verklaring: “Gebruikers van Facebook willen alleen vrienden zijn met ‘echte’ mensen en niet met bedrijven of merken.”
Medewerkers van het Uitburo hebben bevestigd dat vooraf geen enkele waarschuwing is gegeven; de Facebook-pagina was van de ene op de andere dag verdwenen.
De regels die Facebook heeft opgesteld zijn bij velen niet bekend en kunnen, zoals hierboven beschreven staat, voor behoorlijke problemen zorgen. Het is raadzaam voor bedrijven die meer willen met Facebook zich wat verder te verdiepen in de Facebook Statement of Rights and Responsibilities.