Like, Share & Win-acties op Facebook komen ondernemer duur te staan

0 Flares 0 Flares ×

Like-share-win acties op FacebookBijna iedere ondernemer die op Facebook te vinden is, maakt er gretig gebruik van om een grotere fanbase te vergaren: de Like, Share & Win-acties. Waar de meeste ondernemers niet bij stilstaan, is dat deze actie hen wel eens duur kan komen te staan. Facebook is namelijk heel duidelijk in zijn regelgeving: Als je je niet aan de regels houdt, gaat je scherm onherroepelijk op zwart. Weg actie, weg pagina, weg fans.

In dit artikel lees je meer over wat wel en niet mag.

Goedkoper en effectiever… maar ook gevaarlijk!

Steeds meer ondernemers zien in dat social marketing niet alleen goedkoper maar ook effectiever is dan traditionele marketinginstrumenten. In navolging van de grote merken zetten ze acties op Facebook, waarbij bijvoorbeeld artikelen of foto’s moeten worden geliket en geshared. Vaak voldoen deze acties echter niet aan de regels van Facebook. Een paar voorbeeldjes van hoe het NIET moet:

  

Ziet dit soort acties er bekend uit? Wellicht doe je het zelf ook zo? Helaas; deze acties voldoen alle vier niet aan de regels van Facebook. De kans is reëel dat deze pagina’s één dezer dagen opeens niet meer in de lucht zijn. Onze vrienden van Facebook hebben er namelijk een handje van te “vergeten” een waarschuwing vooraf te geven; de meeste overtredingen die bestraft zijn, werden zonder pardon op zwart gezet. Jammer joh, bedankt voor alle moeite…

Wat mag er dan wel en wat niet?

De vuistregel tot enkele maanden geleden was: “Bij winacties mag je geen gebruik maken van de functies die Facebook zelf biedt.” Verboden was dus:

– ‘Like dit bericht en maak kans op …’.
– ‘Reageer op dit bericht en maak kans op…’.
– ‘Laat een bericht achter op onze tijdlijn om mee te doen’.
– ‘Tag jezelf/een ander in deze foto om mee te doen’.

Op deze regel, die streng maar duidelijk was, is onlangs een aanpassing gekomen. Een aanpassing die je weliswaar veel meer ruimte geeft maar die het nog steeds niet verstandig maakt om op deze manier je acties vorm te geven.

De aanpassing houdt in dat je voortaan wél van de je volgers mag vragen een bericht, foto of pagina te liken of erop te reageren, om vervolgens uit die likes en/of reacties een winnaar te selecteren. Het is echter nog steeds verboden om je deelnemers te vragen om een bericht of pagina te delen en daarmee kans te maken op een prijs. Ook het taggen mag slechts gedeeltelijk: je mag deelnemers alléén vragen zichzelf te taggen om kans te maken op een prijs, als zij ook daadwerkelijk zichtbaar op de foto staan.

Hoe doe je het dan wél goed?

– Bouw een app in de vorm van een tab op je Facebook pagina.
– Pas eventueel fan-gating toe op tabbladniveau (een tabblad exclusief voor fans beschikbaar maken).
– Pas eventueel form-gating toe op je app (de app alleen beschikbaar maar indien men bepaalde gegevens invult, zoals een e-mailadres)
– Binnen je app een actie houden, waarbij je net zoveel om likes, shares, reacties of tags mag vragen als je maar wil.

Wat mag nog meer?

– Je mag deelnemers aan een actie vragen om een e-mail te sturen met bijvoorbeeld een bepaald onderwerp of antwoord.
– Je mag wél als voorwaarde stellen dat een andere pagina geliket wordt.
– Je mag in je bericht gerust verwijzen naar een actie op een extern platform zoals Twitter, ter promotie daarvan.
– Je mag mensen via jouw bericht in hun nieuwsoverzicht uitnodigen voor deelname aan een wedstrijd of actie, mits je dit doet via een app of Facebook Ad.

Wanneer je de richtlijnen van Facebook combineert met de Nederlandse wetgeving kun je de volgende belangrijke vuistregels formuleren:

– Vraag alleen om gegevens die nodig zijn om de winactie in goede banen te leiden.
– Informeer de fan over het gebruik van zijn gegevens bijvoorbeeld via de algemene voorwaarden die je meeneemt bij je actie.
– Vinkjes voor akkoord met actievoorwaarden of andere akkoorden en toestemmingen moeten standaard UIT staan.
– Je mag de e-mailadressen die je verzamelt één keer mailen met de vraag of ze nieuwsbrieven willen ontvangen van iets dat niets met de wedstrijd te maken heeft.
– Los hiervan moet je nog rekening houden met de hoogte van de prijzen die je verloot omdat je bij bepaalde bedragen onder de kansspelwet kunt gaan vallen en soms ook verplicht reglementen voor deelname moet hebben.

Hoewel het lijstje van wat er allemaal niet mag een stuk langer is dan het lijstje van wat er wél mag, zijn er genoeg mogelijkheden om een goede actie op te zetten. Mocht je er niet uitkomen, of wil je advies over hoe je een goede actie op kunt zetten, neem contact op!

Binnenkort verschijnt er een e-book over waarom het altijd verstandiger is je acties via een app te voeren dan gewoon op je tijdlijn. Hebben? Roept u maar!

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Pin It Share 0 StumbleUpon 0 Email -- 0 Flares ×

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

anti-spam: *