Social Media feiten, cijfers en statistieken voor 2013

Waren social media vijf jaar geleden nog ‘nieuwerwets’, tegenwoordig zijn ze zo vanzelfsprekend als het zoveelste bericht dat de crisis nog wat langer aanhoudt… Voor de meesten mensen is Facebook een vast onderdeel geworden van hun online leven, Twitter heeft voor velen de krant vervangen als snelle nieuwsbron en als we zin hebben in wat Lees meer overSocial Media feiten, cijfers en statistieken voor 2013[…]

De beste tijden om te posten op Facebook en Twitter

Social media succesvol inzetten als ondernemer is afhankelijk van allerlei factoren. Je moet over de juiste content beschikken, je moet rekening houden met rare dingen als Edgerank, maar first things first: je moet weten wie je doelgroep is, waar en wanneer deze actief is op social media, hoe en waarover je doelgroepers met elkaar praten. Een even logische als veelgestelde vraag is dan ook: “Hoe kom ik daar achter als ik nét begonnen ben met social media voor mijn bedrijf?” Goede vraag… In dit artikel wil ik je graag op weg helpen met de vraag: ”Wanneer is mijn doelgroep actief?” […]

Zakelijk Twitter

Veel ondernemers die besluiten social media in te gaan zetten voor hun bedrijf openen ook een Twitter-account. Stelt niet zoveel voor, kost niets: doe maar effe. Maar dan: wat ga je nu twitteren? En wanneer? En hoe zorg je ervoor dat iemand jouw tweet leest? Of retweet? En wat is dat eigenlijk? Kortom: hoe kun je Twitter nu effectief inzetten voor je onderneming? Hoe krijg ik meer volgers? […]

Spannende sociale platforms in 2013

Hoe divers de nieuwkomers in het landschap ook mogen zijn, één ding hebben ze met elkaar gemeen: ze sturen social media steeds meer in specifieke richtingen. Of het nu gaat om een netwerk als Medium dat mensen wil stimuleren meer te schrijven, of een netwerk als Pheed dat vooral gericht is op entertainment. Facebook blijft Lees meer overSpannende sociale platforms in 2013[…]

Content is Killing!

Een veelgehoorde kreet in social media-kringen: “Content is King”. Prachtige kreet, maar voor veel ondernemers geldt vooral: “Content is Killing”. Want hoe kun je als kleine tot middelgrote ondernemer nou elke keer weer iets nieuws, leuks, interessants schrijven over je bedrijf, waar ook nog eens klanten uit voortkomen? Het antwoord is even simpel als pijnlijk: niet.

Als je gaat kijken naar de gangbare frequentie van tweets, posts, updates etc. kom je al snel tot de conclusie dat je -als kleinere ondernemer- elke dag drie tot vijf stukjes content paraat moet hebben. En laten we eerlijk zijn: zoveel interessants is er over jouw bedrijf waarschijnlijk niet te melden. Met alle respect!

Wat is ‘content’ eigenlijk? […]

Bereik van zakelijke Pagina’s opnieuw beperkt: Facebook reageert met ‘inzage’ in EdgeRank.

Facebook onthult 4 factoren die invloed uitoefenen op de manier waarop je nieuwsoverzicht wordt samengesteld én ontkent dat het gemiddelde bereik van Pagina’s is afgenomen.

Terwijl de storm van kritiek rondom EdgeRank nog volop rondraast, is er alweer een nieuwe aanleiding om op de banken te klimmen: het algoritme is weer aangepast en het bereik van Pagina’s zou nog verder zijn beperkt. Facebook reageerde eind vorige week ten overstaan van een zaaltje vol reporters in het Facebook hoofdkwartier: het ligt iets genuanceerder. Tijd voor uitleg van zaken. […]

EdgeRank: het ‘Grote Geheim’ van Facebook


Of: “Waarom bereik je nooit al je volgers op Facebook?”

Dankzij de uitrol van twee Facebook features: ‘Promoted Posts’ en ‘Pages Insights’ gaat er een golf van verontwaardiging door de Facebook community. Hoewel deze inmiddels al maanden geleden online gingen, begint de grote massa nu pas in te zien wat ze impliceren: door deze features wordt namelijk duidelijk dat de berichten die op een (zakelijke) Pagina worden geplaatst maar bij een klein deel van de Facebookers terecht komt die deze Pagina ‘liken’.

[…]

Beter goed gejat dan slecht verzonnen!

Top 10 Small Business Facebook pagesSocial media heeft een behoorlijk ‘level playing field’: iedereen die eraan meedoet heeft in principe dezelfde kans van slagen. Kleinere ondernemingen en organisaties kunnen dus even sterk vertegenwoordigd zijn als grotere ondernemingen; zonder budget, door gewoon creatief te zijn en het goed aan te pakken. Het draait uiteindelijk om het verwezenlijken van je doelstellingen, en die liggen voor een kleinere onderneming heel anders dan voor een multinational.

Social Media Examiner organiseert jaarlijks de “Top 10 Small Business Facebook Pages”, een wedstrijd voor kleinere bedrijven en organisaties die opvallend goed scoren met hun Facebook fanpage.

De ruim 1400 aanmeldingen van de editie 2011 werden beoordeeld door een panel van Facebook experts: Mari Smith (co-author, Facebook Marketing: An Hour a Day), Dave Kerpen (author, Likeable Social Media) en Michael Stelzner (author, Launch).

De criteria: deelnemende bedrijven mochten geen grote budgetten hebben en moesten tóch opmerkelijke resultaten hebben geboekt met hun pagina.

Het overzicht van de winnaars van 2011 biedt een scala aan ideeën voor een sterke Facebookpagina, helemaal gratis… Je kunt het natuurlijk ook allemaal zelf gaan verzinnen. Niet verder lezen dan! Hier volgt de Top 10 van 2011: […]

Heineken sponsort hondengevechten?!


heineken hondengevechtenEen foto van hondengevechten in een arena die prachtig was aangekleed met vlaggen van Nederlands grootste bierboer Heineken, ging de afgelopen weken als een lopend vuurtje over internet. Hoewel de brouwer ontkende iets te maken te hebben met het evenement, was de stroom aan kritiek niet te stoppen.

Je hebt crisismanagement en je hebt crisismanagement… en dan heb je nog de extreme beproeving waarmee Heineken zich geconfronteerd zag toen de foto van hondengevechten omringd door Heineken-vlaggen zich als een virus verspreidde op internet. Dat bedoelen social media experts dus met ‘going viral’… […]