Facebook Home & Facebook Phone

Tijdens de Disrupt 2012 conferentie verklaarde Facebook CEO Mark Zuckerberg nog heel stellig: “Stel dat Facebook zijn eigen telefoon aan het ontwikkelen was. Dat zijn we niet! Maar stel: dan zouden we die aan misschien 10 miljoen mensen kunnen verkopen. Of 20 miljoen. Dat is voor ons niet de moeite.”

En daarmee was Zuckerberg bijna helemaal eerlijk… Facebook gaat inderdaad geen eigen toestel ontwikkelen: ze laten dit doen door HTC! Het zou gaan om de nieuwe HTC Myst: op zich ‘gewoon’ een nieuwe smartphone, maar dan met een heel bijzondere jas.

Aanstaande donderdag rond 7 uur ‘s avonds zal Facebook een evenement gaan starten waarvoor een hele rits pers is uitgenodigd. En volgens de insiders zullen hier de plannen voor de Facebook Phone worden gepresenteerd met HTC als hardwareleverancier.

Daarnaast is naar aanleiding van een tweet van @evleaks de term “Facebook Home” in de wereld terecht gekomen en dus reden genoeg voor een welingelichte en doortimmerde speculatie… […]

Restyling Facebook News feed nu al beschikbaar

Facebook riep gisteren de pers bijeen voor de voorstelling van een volledige restyling van de News feed. CEO Mark Zuckerberg beschouwt de News feed, de Timeline en de zoekfunctie als de drie grote pijlers van het sociale netwerk. De Timeline is actief sinds 2011, de sociale zoekfunctie (Graph Search) werd begin dit jaar voorgesteld. Maar de News feed is al sinds 6 jaar nagenoeg onveranderd gebleven. Tot gisteren.

Het nieuwsoverzicht, of de News feed, bevat alle berichten die worden gepost door je vrienden en alle posts van pagina’s die je hebt geliket. Op een paar toevoegingen door de jaren heen na, zoals de Sponsored stories, is die News feed tot nu toe steeds onveranderd gebleven. Maar nu krijgt het nieuwsoverzicht een grondige make-over.

[…]

Facebook verwijdert Zakelijke profielen

facebook verwijdert zakelijke profielenHet aanmaken van een profielpagina op Facebook is in een paar klikken gebeurd. Deze profielen zijn echter niet bedoeld voor bedrijven of merken. Toch zijn er heel wat bedrijven die een reguliere profielpagina hebben gemaakt in plaats van een zakelijke ‘fanpage’. Inmiddels is Facebook begonnen met het nogal strikt toepassen van de door hen opgestelde regels. Wie als bedrijf nog steeds beschikt over een dergelijke pagina moet zorgen dat hij zo snel mogelijk een Page of een Fanpage aanmaakt anders kan je zo maar overkomen wat ook het Rotterdamse Uitburo overkwam… […]

Facebook presenteert vernieuwde Newsfeed

Morgen, donderdag 7 maart 2013, zal op het hoofdkwartier van Facebook te Menlo Park de vernieuwde lay-out van de Newsfeed worden gelanceerd. Voor de duidelijkheid: de Newsfeed is het nieuwsoverzicht, die grote kolom op het midden van je pagina waar de status updates van je vrienden en gelikete pagina’s staan (tenminste; een selectie daarvan), de foto’s van gisterenavond, teveel gedeelde win-acties en tegenwoordig ook ‘voorgestelde berichten’. (Voorgestelde bericht = reclameboodschap van een zakelijke pagina die dik betaald heeft om dat bericht ongevraagd op jouw nieuwsoverzicht weer te geven, in de hoop dat je hem in dank daarvoor gaat liken. Hm, toen ze het bedachten klonk het vast beter…)

Voor degenen die daar morgen niet bij kunnen zijn vanwege andere verplichtingen 😉 volgt hier alvast een vooruitblik naar wat Zuckerberg morgen laat melden. For the record: Deze vooruitblik is samengesteld uit ‘diverse anonieme verklaringen’, maar uit ‘zeer betrouwbare bron’. […]