Van onze helden bij Coosto, één van Nederlands’ beste data-analisten op het gebied van social media, verschijnen ieder jaar weer heel veel interessante en leerzame cijfers. Omdat ik nogal vaak de vraag krijg: “Wanneer kan ik nou het beste posten op social media?”, besloot ik maar eens wat ‘verse’ gegevens te verzamelen. Dus hier komen ze: de beste momenten om te posten op Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en YouTube!
De lunchpauze blijkt het beste moment om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Even een kop koffie en een bammetje met kaas, en ondertussen scrollen we massaal door ons nieuwsoverzicht. Ben je echter op zoek naar reactie en interactie, dan kun je beter je posts in de avonduren plaatsen. Opvallend: ondanks dat we doordeweeks natuurlijk druk-druk-druk zijn met van alles, blijkt dat we dan tóch actiever Facebooken dan in het weekend.
YouTube
Hoe komt het dat YouTube zijn motoren start rond vier uur in de middag? De meeste vloggers uploaden rond die tijd hun videodagboek, de scholen zijn net uit en op de kantoren verslapt de aandacht en zijn ze even toe aan een opkikkertje. Die combinatie van factoren houdt YouTube op zijn piek tot een uurtje of tien ’s avonds, alleen onderbroken door de soep en de aardappelen om zes uur. We blijven tenslotte Hollanders!
Net als op Facebook, is de drukte op Twitter doordeweeks het grootst. Vooral ’s avonds piekt Twitter en dat komt voor het grootste deel doordat we dan met zijn allen gaan reageren op tv-programma’s en actualiteiten. En doordat we dan eindelijk de tijd hebben om eens een flinke discussie te voeren zonder dat je meteen op de bank moet slapen.
De cijfers van LinkedIn zijn het meest voorspelbaar: van maandag tot en met vrijdag, tijdens kantooruren. Wat wél opvalt: de meeste reacties worden ná werktijd geplaatst. Blijkbaar is het geaccepteerd om LinkedIn onder werktijd te lezen, maar vinden we het niet zo gepast om zelf te gaan posten en reageren in ‘de baas zijn tijd’.
Omdat Instagrammers veelal posten wat ze allemaal beleven in hun vrije tijd ligt de piek dan ook, weinig verrassend, in de late middag- en avonduren. Opvallend: de dinsdag springt er een beetje bovenuit en het weekend is vreemd genoeg juist wat rustiger.
Strategie?
Dit is natuurlijk geen social media strategie. Maar het is wél een mooi begin om je social activiteiten beter te structuren! Neem gerust contact op als je meer hulp of informatie wil.