Hoera! Facebook’s Graph Search bestaat één jaar. Toch hebben we er in Nederland nog niet veel mee te maken. De reden daarvoor is simpel: het is nog niet uitgerold in ons kleine stipje op Facebook’s wereldkaart. Waarom dan toch dit artikel? Omdat je er, ook in Nederland, wél gebruik van kunt maken. Het enige wat je ervoor hoeft te doen, is je taalinstelling wijzigen in Engels US en Graph Search aanvragen. Binnen maximaal een uurtje of wat is ‘ie voor jou. En dan de belangrijkste vraag: wat is het dan?
Graph Search is Facebook’s sociale zoekmachine. Hij stelt je in staat om de gegevens van alle Facebookgebruikers wereldwijd met elkaar te combineren in een zoekopdracht. Hij is nog in bèta, het is geen Google en het werkt nog niet perfect, maar Graph Search zal (in mijn nederige opinie) binnen afzienbare tijd één van de populairste zoekmachines op internet worden.
Graph Search: semantische zoekactie
Graph Search kan er voor verschillende mensen anders uitzien. Dit is afhankelijk van je eigen gegevens. De functionaliteit is echter voor iedereen hetzelfde.
Stel, ik wil meer weten over een sandwich. Als ik in de zoekbalk het woord ‘sandwich’ intyp, krijg ik het volgende resultaat, links in de ‘gewone’ Facebook Search en rechts in Graph Search:
In beide schermen zien we een opsomming van Plaatsen, Pagina’s en Apps met ‘sandwich’ in de naam. Dit is best een ‘plat’ zoekresultaat, eigenlijk een beetje zoals we gewend waren van de zoekmachines uit de vorige eeuw. Als je echter in Graph Search ‘sandwich’ intypt en je drukt vervolgens niet op <ENTER> maar op de <TAB>-toets, kunnen we een niveau dieper in de Facebook data kijken. De zoekmachine probeert nu aan te sluiten bij je eigenlijke vraag met behulp van een ‘semantische zoekactie’:
Feitelijk vult Graph Search je zoekactie aan, door te vragen of je op zoek bent naar:
1. ‘Sandwich’ als interesse? Blijkbaar hebben 103.555 mensen ‘Sandwich’ als interesse. Nooit gedacht! Als je hierop doorklikt krijg je een wiki over het onderwerp ‘Sandwich’ te zien, en een overzicht van (zichtbare) foto’s van je vrienden, pagina’s en groepen die allemaal verwijzen naar ‘Sandwich’.
2. Foto’s van ‘Sandwich’? Een overzicht van alle foto’s die zijn geplaatst door mensen, plaatsen, pagina’s en apps met ‘Sandwich’ in hun naam, of waar ‘Sandwich’ in is getagd.
3. Je vrienden die ‘Sandwich’ leuk vinden? Hier krijg ik geen resultaten: blijkbaar houden mijn vrienden niet van een sandwich. Gelukkig geeft Graph Search direct een aantal nieuwe suggesties! Als ik in de zoekbalk klik om iets anders te proberen wordt mij gevraagd of ik misschien op zoek ben naar: My friends’ friends who like ‘sandwich’. Mooi, een dertigtal sandwich-liefhebbers waarmee ik vrienden kan worden.
4. Mensen die houden van ‘Sandwich’? De gehele Facebookpopulatie die van ‘Sandwich’ houdt flitst voorbij. Facebook zegt heel bescheiden: ‘More than 1,000 people’…
Gelukkig kan ik mijn zoekactie verfijnen door verder te filteren op geslacht, burgerlijke staat, werkgever, woonplaats, geboorteplaats, opleiding, onze Facebook-relatie, naam en/of andere interesses die ik handmatig kan invoeren. Ik kan dus zoeken naar mensen die houden van ‘sandwich’ én die, bijvoorbeeld, mijn pagina liken. Of iedere andere combinatie van gegevens. Lees deze alinea gerust nog eens; het is echt waar.
5. Video’s van ‘Sandwich’? Filmpjes die door iemand met ‘Sandwich’ in zijn naam zijn gemaakt, of waarin ‘Sandwich is getagd.
6. Mijn volgers die houden van ‘Sandwich’? Helaas; ook die houden niet van ‘Sandwich’…
7. Alle Pagina’s met ‘Sandwich’ in hun naam? Dat zijn er wat teveel. Watch the magic:
We kunnen ook hier verfijnen: op type pagina, op mensen die deze pagina liken (vrienden, niet-vrienden, familie of gewoon op naam) of willekeurig welke andere combinatie van gegevens graag wil. Ook voor deze alinea geldt: gewoon nog een keer lezen. Het staat er echt.
Nog even ‘gewoon, omdat het kan’: Als je zoekt op “Places named ‘Sandwich'” krijg je het volgende interactieve resultaat:
Dit zijn slechts enkele toepassingen van Graph Search. De lijst met zoektermen is weliswaar Engels, maar dat mag je er niet van weerhouden om zelf eens te kijken wat je er allemaal mee kan doen. Tip: typ de zoektermen (“People who”, “visited” etc.) in het Engels, maar ga geen namen vertalen (bijvoorbeeld: “Centrum Agrarische Geschiedenis” niet vertalen in “Centre Agricultural History”)!
Wie is het met me eens dat Graph Search over een behoorlijke ‘Wauw-factor’ beschikt? Ik hoor graag jullie vragen, meningen en ervaringen!