Zakelijk Twitter

0 Flares 0 Flares ×

Veel ondernemers die besluiten social media in te gaan zetten voor hun bedrijf openen ook een Twitter-account. Stelt niet zoveel voor, kost niets: doe maar effe. Maar dan: wat ga je nu twitteren? En wanneer? En hoe zorg je ervoor dat iemand jouw tweet leest? Of retweet? En wat is dat eigenlijk? Kortom: hoe kun je Twitter nu effectief inzetten voor je onderneming? Hoe krijg ik meer volgers?

Jaja, we weten het allemaal: “Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit”. Een flinke kwantiteit maakt de kans op kwalitatief waardevolle volgers echter aanzienlijk groter. Het is dus zeker niet verkeerd om te streven naar een behoorlijke schare volgers! Maar hoe?

1. Volg mensen.

Uit de statistieken blijkt dat zo’n 20% van de mensen die jij volgt, jou ook terug volgen. De gemakkelijkste manier om aan volgers te komen is dus simpelweg door mensen te gaan volgen. Volg echter niet teveel mensen ineens; als je zelf nauwelijks volgers hebt en je gaat 300 mensen ineens volgen, dan reken maar op een ‘suspension’ van Twitter: 48 uur op de strafbank en/of een excuusmailtje waarin je belooft het nóóit meer te doen. “Ik lees overal 1.000 per dag”; ja dat lees ik ook. maar de praktijk heeft mij geleerd dat het voorgaande voorbeeld klopt…

De logische vervolgvraag is dan natuurlijk: “Wie moet ik volgen?”
Dat is helemaal afhankelijk van je doelstellingen en de doelgroepen die je wil bereiken. Een paar suggesties om mee te beginnen: bestaande en potentiële klanten of leveranciers, gebruikers van een product of dienst, personen uit je regio en branche, nieuwssites en weblogs, mensen die jou inspireren, relaties van Linkedin en Facebook, ontvangers van je nieuwsbrief, bezoekers van (jouw) evenementen, etc.

2. Tweet meer.

Onderzoek wijst uit: mensen die 10 tot 20 tweets per dag plaatsen hebben meer volgers dan mensen die niet of weinig Twitteren. Met 3 berichtjes per week ga je geen horde volgers krijgen. Maar waarover moet je dan Tweeten? Ook dat is natuurlijk afhankelijk van jouw specifieke situatie. Het helpt om een lijstje te maken van onderwerpen waarover jouw doelgroep graag communiceert. Denk hierbij aan trends en ontwikkelingen binnen je regio of branche, nieuwe producten of diensten die je lanceert, vragen waarop je graag antwoorden wilt krijgen (#durftevragen of #DTV), praktische tips voor het onderhoud of aanschaf van producten, jouw reactie op veel voorkomende problemen in je vakgebied, veel gestelde vragen van je klanten, promotie-acties met tijdelijke aanbiedingen, nieuwe blog artikelen, etc.

3. Twitter wanneer je doelgroep dat doet.

Probeer te achterhalen wanneer je doelgroep actief is op Twitter en plaats uw berichten op die tijdstippen: als je een bericht plaatst om drie uur ’s nachts weet je eigenlijk wel dat vrijwel niemand het leest. Maar hoe zit dat om zes uur ’s ochtends? Of half drie ’s middags? Een beetje onderzoek leert dat hier grote en soms onverwachte verschillen in zitten. Dat onderzoek kun je natuurlijk doen door het gewoon te vragen aan je doelgroep, maar je kunt ook gebruik maken van tools zoals Tweriod of Xefer.

Hoeveel tijd moet je investeren?

Tja, hoeveel tijd heb je? Twitter is snel en fragmentarisch, je kunt het dus makkelijk ‘tussendoor’ doen, of ‘on the side’. Maar met een half uurtje ‘dedicated’ Twitteren per dag ben je al een heel eind, zeker als je gebruik maakt van tools als Tweetdeck of Hootsuite. En zoals bij zoveel dingen geldt: naarmate je er meer bedreven in raakt, kost het minder tijd. Relatief dan: als je 5000 volgers hebt kost het natuurlijk meer tijd dan wanneer je er 50 hebt.

Hoe krijg ik meer interactie?

Een aantal tips om meer interactie te genereren:
– Deel nuttige tips of leuke weetjes
– Stel vragen
– ReTweet (relevante) berichten van anderen om je mening daarover te geven
– Doe mee met ‘Follow Friday’ (#FF) om andere Twitteraars aan te bevelen
– Reageer op berichten van anderen; zo kun je doorvragen of je mening geven
– Stuur een bedankberichtje naar nieuwe volgers waarin je evt. iets aanbiedt (“Bedankt voor het volgen! Download hier jouw gratis Social Media Planner:…)
– Introduceer jezelf op Twitter events
– Vraag om hulp en advies (#durftevragen of #dtv)
– Bedank anderen voor een retweet (RT) of reactie. Extra tip: ga niet bij elke RT weer retweeten of reageren, dat staat een beetje sneu…

Doe ik het goed?

Er zijn allerlei manieren om je effectiviteit op Twitter in kaart te brengen, afhankelijk van je doelstellingen. Als je meer bezoekers op je website wil, is het belangrijk te weten hoeveel mensen via Twitter op je site zijn gekomen. Dat vind je in bijvoorbeeld Google Analytics. Als naamsbekendheid vergroten je doelstelling is, is het interessanter om retweets en reacties te meten, of @mentions. Hiervoor zijn (gratis) tools als RetweetRankHootsuite of Twitalyzer beschikbaar. Zoek de tool die je de output geeft die belangrijk is voor jou!

 

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Pin It Share 0 StumbleUpon 0 Email -- 0 Flares ×

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

anti-spam: *