Raakt de Social Media-hype in 2014 over zijn hoogtepunt heen?

0 Flares 0 Flares ×

KnipselVoor wie écht social minded is, doet het antwoord op deze vraag er eigenlijk niet toe: zij hebben al lang het idee omarmd, dat social media geen hype is. Het is simpelweg een toevoeging aan het palet van communicatiemiddelen waarover we beschikken.

De social sceptics van deze wereld vinden het echter mateloos interessant: zij lijken voortdurend op zoek naar redenen om alles wat met social media te maken heeft, neer te kunnen te sabelen. Voor die misantropen haal ik graag een paar cijfers aan en bespreek hun betekenis voor 2014.

Het aantal gebruikers van social media in Nederland

Dit nam in 2013 nog steeds toe, maar minder dan in de voorgaande jaren: het aantal gebruikers lijkt dus zijn hoogtepunt te naderen. Een recent onderzoek van Multiscope onder 8.500 Nederlanders onderschrijft dit.

Facebook, dat al het grootste netwerk was, groeide het hardst in 2013. Het aantal gebruikers is het afgelopen jaar met 7% gestegen. Die stijging is fors minder dan tussen 2010 en 2012, toen het gebruik met 44% steeg. Uiteraard wordt deze dalende groei (maar dus nog steeds groei) voor een belangrijk deel veroorzaakt door verzadiging: hoe meer mensen er al op Facebook zitten, hoe minder er nog bij kunnen komen.

Ook bij andere netwerken is de groei in gebruikers er grotendeels uit. YouTube steeg nog maar 3% ten opzichte van 2012 en Google+ 1%. Het aantal mensen dat Twitter gebruikte (zelf posten of berichten van anderen lezen) daalde zelfs met 1%. Na Facebook steeg het aantal gebruikers van LinkedIn met 5% het meest.

Gebruik van social media in uren

De sociale netwerken kunnen in de breedte (het aantal accounts) dus niet meer zoveel groeien, maar in de lengte is nog rek genoeg: dat is het aantal uren dat gebruikers er aan besteden. Het gebruik in uren van met name Facebook nam het afgelopen jaar flink toe, en de verwachting is dat LinkedIn in 2014 de meeste groei kan verwachten.

Nadert het gebruik van Social Media zijn hoogtepunt?

Wie is het bekendst?

Facebook dus. Maar liefst 94% van de Nederlanders kent dit netwerk. Nummer 2 is YouTube(82%) en het derde bekendste netwerk is Twitter (79%). In vergelijking met 2012 steeg de bekendheid van Instagram en Pinterest het hardst. De naamsbekendheid van Instagram steeg met 25%, die van Pinterest met 18%.

Vooruitzichten voor 2014

Ook in het komende jaar zal het aantal gebruikers niet meer zo hard groeien. Voor sommige netwerken zal verzadiging de belangrijkste reden zijn, andere netwerken zullen zelfs gebruikers verliezen. Survival of the fittest: zelfs in de tijd dat de totale groei van gebruikers nog wél explosief was, stierven talloze netwerken een stille dood, omdat ze domweg niet interessant genoeg waren. Nu er steeds meer netwerken bij komen, zullen er dus ook steeds meer af gaan vallen.

Het verlies dat Twitter leed in 2013, al was dat maar 1%, zal dus best een aandachtspunt zijn op de derde verdieping van het gebouw hiernaast (Twitter Headquarters, San Francisco).

Voor wat betreft het aantal uren dat gebruikers besteden aan social media: uit het Multiscope-onderzoek blijkt dat de ondervraagden verwachten, in 2014 meer gebruik te gaan maken van social media. Vooral LinkedIn en Google+ kunnen rekenen op een toename van het gebruik. 21% van de gebruikers zegt LinkedIn meer te gaan gebruiken, slechts 6% zegt komend jaar minder vaak op het netwerk aanwezig te zijn. Een verschil van 15%. Bij Google+ is dat verschil 10% in het voordeel van degenen die zeggen het vaker te zullen gaan gebruiken. Ook Twitter en YouTube kunnen een groei verwachten. Facebook kan een lichte groei verwachten (2%). Vorig jaar was dat echter nog 11%, ook daar daalt de groei dus.

Verwachte koerswijziging in social media

Netwerken zullen zich in 2014 niet zozeer gaan richten op het werven van nieuwe accounts, maar meer gaan focussen op het versterken van de relatie met hun gebruikers. Een koerswijziging die ongetwijfeld gevolgd zal worden door de merken die het sterkst vertegenwoordigd zijn op de sociale netwerken: Een bedrijf als Starbucks, dat inmiddels de 36 miljoen fans op Facebook nadert, zal zich meer bezig gaan houden met de conversie van die schare fans in een schare klanten. Nu deden ze dat al heel aardig…

Voor de ‘iets’ kleinere merken op social media is die koerswijziging echter eveneens de moeite van het overwegen waard: ga voor jezelf eens na, hoeveel van je Facebook-vrienden je nu écht kent? Zou het niet waardevoller zijn om beter kennis te maken met een groot deel van je fans, dan om er steeds maar méér te willen verzamelen?

Mijn beste tip voor 2014: Hou je als ondernemer intensiever bezig met de kwaliteit van je relaties, dan met de kwantiteit. Online én offline!

Alvast de beste wensen en tot volgend jaar!

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Pin It Share 0 StumbleUpon 0 Email -- 0 Flares ×

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

anti-spam: *