Twee prangende vragen waar veel ondernemers mee worstelen:
1. Hoe trek je als ondernemer de aandacht van je doelgroep op social media en hoe houd je die aandacht vast?
2. Hoe creëer je betrokkenheid bij je doelgroep en hoe houd je conversatie op gang?
Wellicht de grootste uitdaging voor ondernemers die social media willen inzetten voor hun bedrijf: het content-probleem. Wat moet je als ondernemer vertellen om de aandacht van je doelgroep te trekken? Op Pidgin’s Blog verscheen al eerder een artikel over het begrip ‘content’: wat het inhoudt, wat geschikt is en waar je het vandaan moet halen. Het ‘3S Model voor Social Media Succes’ is een soort van “Content is Killing – Part Two”.
Dagelijks wordt de gemiddelde mens aan -letterlijk- duizenden commerciële prikkels blootgesteld: radio- en tv-commercials, folders en kranten, billboards, flyers op straat, boodschappen in toiletpotten, reclame op de bodem van de holes op een golfbaan (echt waar) en natuurlijk ook steeds meer berichten op social media. Het is een ware stortbui van ‘branding impressions’. En zoals met de meeste stortbuien: mensen willen er het liefst voor schuilen. Hoe krijg je je doelgroep uit zijn schulp?
Searchable Content
- Dagelijks wordt er ruim 3,5 miljard keer iets opgezocht op Google.
- Een consument raadpleegt gemiddeld zo’n 10 online bronnen voordat hij overgaat tot de aanschaf van een product.
- 85% van de internetbezoeken begint met een zoekactie.
Zorg dus dat jouw content vindbaar is.
‘Searchable content’ sluit aan bij de passies, maar ook de pijnpuntjes van de consument. Onderzoek welke positieve én negatieve ‘sleutelwoorden’ jouw doelgroep op social media gebruikt tijdens het praten over jouw product, dienst of bedrijf. Google Adwords Keywords kan hierbij een nuttige tool zijn, maar natuurlijk ook de trending topics op Twitter en tal van andere platforms en websites. Door deze sleutelwoorden regelmatig terug te laten komen in je teksten en metadata kun je vrij gemakkelijk je content optimaliseren, zodat deze beter naar voren komt in zoekresultaten.
De wet van de grote getallen is ook van toepassing: hoe meer content je deelt, hoe groter de kans dat je doelgroep jou vindt. Uiteraard is het wél van belang dat al je content samenhangt middels backlinks, taalgebruik en vormgeving.
Snackable Content
-65% van de mensen heeft een voorkeur voor de visuele consumptie van informatie.
-Een volwassen internetbezoeker verliest gemiddeld na 8 seconden de aandacht.
-Dagelijks worden we geconfronteerd met zo’n 3.000 ‘branding impressions’.
We leven tegenwoordig in een fastfood-maatschappij. Content moet er lekker uitzien, snel te consumeren zijn en herkenbaar zijn. Anders wordt het niet gevroten.
‘Snackable content’ is aantrekkelijk voor de gehaaste consument (en wie is dat niet tegenwoordig?): hij zoekt een kort en helder antwoord op zijn vraag, en snel. Als jouw content hierin voorziet en dus een hoog ‘snackgehalte’ heeft, zal hij hongerig blijven naar jouw updates.
Shareable content
-Op Facebook worden dagelijks 2,7 miljard likes en comments gegeven.
-51% van de top-ondernemingen maken gebruik van social sharing tools op hun website.
-Google heeft het record ‘meest gedeelde merk’ door de aankondiging van hun ‘Project Glass’: dit bericht werd maar liefst 5,89 miljard keer gedeeld.
Stel jezelf bij elk bericht dat je de wereld in wil sturen de vraag: “Is dit interessant genoeg om door mijn doelgroep te worden gedeeld?”
‘Shareable content’ vormt de basis voor conversaties kriskras over het sociale web. Zorg dat je doelgroep wordt geprikkeld om jouw content te delen doordat het informatief is, educatief, grappig, boeiend, schokkend, ontroerend… en liefst alles tegelijk. Uiteraard moet er ook nog een mooie foto of video aan vast zitten, een prikkelende vraag en een veelbelovende link. Moeilijk? Jazeker, maar in de groeiende stroom van commerciële uitingen op het sociale web wordt het steeds belangrijker dat je ‘shareable content’ produceert: mensen hebben geen zin in reclameboodschappen, maar in berichten van hun vrienden. Als je doelgroep goed gemotiveerd wordt om jouw content te delen, verhuist deze van het kopje ‘reclameboodschappen’ naar het kopje ‘berichten van vrienden’. Behalve dat dat kopje veel beter wordt gelezen, stijgt de geloofwaardigheid van jouw boodschap daarmee met bijna 65 procent (14% van de consumenten vertrouwt de boodschap van een advertentie, 78% vertrouwt de mening van een vriend).
Is jouw content searchable, snackable & shareable? Of hanteer je andere criteria om content te creëren en cureren? Deel het! Oh; vind je dit artikel ‘shareable’ genoeg om te delen met je vrienden? Alvast bedankt dan 😉
(bronnen: http://www.skyword.com, http://www.socialchorus.com, http://smartblogs.com, http://www.cmsummit.com)