De beste tijden om te posten op Facebook en Twitter

0 Flares 0 Flares ×

Social media succesvol inzetten als ondernemer is afhankelijk van allerlei factoren. Je moet over de juiste content beschikken, je moet rekening houden met rare dingen als Edgerank, maar first things first: je moet weten wie je doelgroep is, waar en wanneer deze actief is op social media, hoe en waarover je doelgroepers met elkaar praten. Een even logische als veelgestelde vraag is dan ook: “Hoe kom ik daar achter als ik nét begonnen ben met social media voor mijn bedrijf?” Goede vraag… In dit artikel wil ik je graag op weg helpen met de vraag: ”Wanneer is mijn doelgroep actief?”

Omdat alle begin moeilijk is, gaan we eens kijken naar wat volgens de ‘Wet van de Grote Getallen’ de beste tijden zijn om berichten te plaatsen. Hierbij is het belangrijk om het volgende in gedachten te houden:

Tijdzones

De statistieken die ik in dit artikel heb gebruikt zijn afkomstig van KISSmetric. Zij hanteren de Eastern Standard Time maar gebruiken wereldwijde cijfers. Wat heeft dit voor consequenties?

Stel; de cijfers geven aan dat je het beste kunt posten “rond het middaguur”. Dat is dus rond 12u00 in de Eastern tijdzone (zie afbeelding). Deze is groot en erg dichtbevolkt: je kunt dus gerust stellen dat de trend die in dit gebied geldt, ook redelijk goed toepasbaar is op het kleine speldenkopje dat Nederland heet. Als het echter 12u00 in New York is, is het in Nederland 05u00 in de ochtend. Als jouw onderneming een wereldwijde dekking heeft, moet je dus om 5 uur in de ochtend posten voor een optimaal rendement (EST min zeven uur).

Snap je het nog? Daar gaan we dan:

Twitter – retweets

De beste manier om veel mensen te bereiken met je tweets, is zorgen dat de kans zo groot mogelijk is, dat mensen je bericht gaan retweeten. Uit onderzoek van KISSmetrics is gebleken dat de namiddag hiervoor het best geschikt is: zo’n 6% van alle retweets vind plaats rond 17u00. Dat is het hoogst gemeten percentage. 17u00 is dus een mooi moment om te tweeten, zolang je nog niet meer informatie hebt over wanneer jouw doelgroep actief is. Tussen 05u00- 07u00 ’s ochtends is over het algemeen de slechtste tijd om retweets te scoren.

Twitter – CTR (Click Through Rate of ‘doorklik-ratio’)

Behalve retweets, wil je natuurlijk ook graag dat mensen doorklikken op de links die je in je tweets zet. De beste CTR bereik je tussen 11u00 – 12u00 en rond 18u00. De beste doorklik-dagen zijn de woensdag en het weekend.

Twitter – verhouding CTR / Tweetfrequentie

Dit is een lastige en voor velen nogal ongeloofwaardig: de statistieken wijzen uit dat 1 tweet per uur optimaal is voor je CTR. De kans op een klik halveert bij 2 tweets per uur, halveert nog eens bij 3 tweets per uur, halveert opnieuw bij 4 tweets per uur en stort daarna verder in.

Dat betekent dus dat 24 tweets per dag ideaal zou zijn? Ja, maar hier geldt bij uitstek: Deze cijfers zijn bepaald door de ‘Grote Getallen’ wereldwijd.

Facebook – shares

Nee, niet ‘Facebook-aandelen’; we hebben het over het delen van berichten. Dit gebeurt veruit het meeste rond het middaguur en ook iets na zevenen. Zaterdag is de dag waarop het meeste berichten worden gedeeld. Dus: als je op zaterdag rond 12u00 een berichtje post, is de kans het grootst dat iemand het gaat delen met zijn vrienden.

Facebook – likes

De ideale postfrequentie om likes te krijgen is 0,5 posts per dag. Dat betekent dus 1 berichtje per twee dagen. Dat zal voor velen als een verrassing komen: dagelijks posten is dus niet de beste manier om likes te scoren!

Nog één keer dan: dit zijn globale cijfers. Jouw doelgroep is waarschijnlijk veel specifieker! Je kunt hier echter mee beginnen en om de zoveel tijd eens inventariseren:
– Slaat het aan? Niks meer aan doen! (natuurlijk wel; het kan altijd beter)
– Slaat het niet aan? Ga dan testen op andere tijdstippen…

Eén manier om te inventariseren of je jouw doelgroep optimaal bereikt:

“Hallo trouwe volger! Via <deze link> kom je bij een korte enquête over jouw social media voorkeuren. Als je deze invult (in 2 minuutjes) kunnen wij je nog beter van dienst zijn. Als bedankje voor je moeite willen we je graag iets leuks aanbieden, namelijk <iets leuks>.”

Veel succes!

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Pin It Share 0 StumbleUpon 0 Email -- 0 Flares ×

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

anti-spam: *