Heb jij al de noodzakelijke voorbereidingen getroffen om je Facebook-pagina klaar te maken voor de feestdagen? In dit artikel vind je een aantal tips om je hierbij te helpen.
“Waarom zou ik mijn pagina moeten aanpassen voor de feestdagen?”
Uit onderzoek van Crowdtap blijkt dat 64,8% van de shoppers social media gebruikt in hun zoektocht naar het perfecte cadeau. Ook jouw volgers zijn ongetwijfeld al volop je pagina aan het afstruinen op zoek naar feestelijke sinterklaasaanbiedingen, pieten-acties, kerstmarkten, kerstkortingen, enzovoorts. Om hier optimaal van te kunnen profiteren is het belangrijk dat je Facebook-pagina er klaar voor is. Hier volgen Pidgin’s 5 tips:
1. Pas je omslagfoto aan
Je omslagfoto is het eerste wat een bezoeker van je pagina ziet. Gebruik dit 851×315 pixels grote uithangbord om je bezoekers meteen in de stemming van de feestdagen te brengen! Juist rondom feestdagen en vakanties is het belangrijk om regelmatig je omslagfoto te veranderen: mensen zijn meer aan het Facebooken dan anders, zijn vaker op zoek naar cadeau, bekijken ideeën en suggesties van hun vrienden en staan meer open voor tips. Verse omslagfoto’s met de juiste sfeer en het juiste thema zijn een goede impuls voor volgers om weer even op jouw pagina te kijken.
Je omslagfoto moet natuurlijk je merk en huisstijl uitstralen, maar ook aansluiten bij het thema van dat moment. Als je geen concrete Sint- of Santa-tafereeltjes wil gebruiken, pas dan tenminste je kleurstelling aan of gebruik een algemene wens zoals: “Wij wensen u fijne feestdagen!”
Gebruik je omslagfoto om je fans te attenderen op een feestdagen-app, producten die je speciaal voor deze dagen in je assortiment hebt of exclusieve aanbiedingen. Zie je omslagfoto als een billboard maar houdt wel de richtlijnen van Facebook in de gaten!
(voorbeeldje van een algemene wens voor de feestdagen)
Door een aantal verschillende omslagfoto’s te maken en deze regelmatig te verwisselen in de aanloop naar de feestdagen attendeer je jouw shoplustige doelgroep steeds weer even op jouw pagina, zonder dat het overkomt als spam.
2. Pimp je profielfoto
Je profielfoto is een belangrijk branding-middel dat je ook kunt gebruiken om je feestelijke omslagfoto te complementeren. De meeste merken veranderen hun profielfoto niet zo vaak, en terecht: dit kan immers ten koste van je herkenbaarheid gaan. De feestdagen zijn echter een mooie gelegenheid om eens lekker los te gaan met creatieve profielfoto’s die aansluiten op de sfeer van je omslagfoto.
Een leuke persoonlijke foto van jou of een medewerker in sint-, pieten-, kerstmannen- of kerstelfen-pak, een foto van je gepimpte mascotte of van een speciaal feestdagen-artikel; er zijn mogelijkheden genoeg om een feestelijke uitstraling te creëren door middel van je profielfoto.
Als je consequent je logo wil blijven gebruiken (waar ook veel voor te zeggen valt), overweeg dan een paar kleine accenten toe te voegen waardoor je toch deelneemt aan de feestvreugde. Een voorbeeld:
Op deze manier blijf je consequent in je herkenbaarheid maar straal je tóch uit dat je pagina is geüpdatet voor de feestdagen, en dat er dus iets nieuws te zien is.
3. Social campaigns voor de feestdagen
Volgens HubSpot gebruikt 81% van de detailhandelaars hun Facebookpagina om shoppers te attenderen op hun in-store aanbiedingen voor de feestdagen.
Facebook heeft onlangs zijn richtlijnen aangepast met betrekking tot like & winacties waardoor je veel meer mogelijkheden hebt gekregen voor acties en campagnes.
Een aantal ideeën voor de aankomende feestdagen:
* Beloon fans met een giveaway
De populairste Facebook-apps tijdens de feestdagen zijn apps waar je iets gratis krijgt:
Je kunt je volgers een cadeautje in de sfeer van feestdagen, zoals: een bakker die een speculaaspop weggeeft of een bloemist die een kerstster weggeeft.
* Bouw een Facebook-app speciaal voor de feestdagen
Moeilijk? Duur? Nee hoor; niet als je het slim aanpakt. Houd bijvoorbeeld een foto- of videowedstrijd in Sint- of Kerstsfeer, of houd een speciale Pepernoten Vrijdag- of Zalige Zaterdag-actie waarop je thema-cadeautjes weggeeft.
* Gebruik een app om je online en in-store verkoop een boost te geven
Volgers krijgen graag cadeautjes maar je wil natuurlijk wél bereiken dat er iets verkocht wordt! Gebruik je pagina om een populair product te tonen en zorg met een store finder-app dat klanten direct kunnen zien waar de dichtstbijzijnde winkel zich bevind.
Everywhere Travel promoot het jaar rond hun travel deals via hun Facebook pagina.
In de aanloop naar sint, kerst en oud & nieuw leiden zij hun klanten naar de app voor last-minute reizen tijdens deze feestdagen.
Creëer betrokkenheid met een gift-app
Tijdens de feestdagen zijn liefdadigheid en goede doelen erg populair. Probeer eens een app waarmee mensen online direct kunnen schenken! Een leuk voorbeeldje:
Apps die betrokkenheid vragen bij goede doelen trekken tijdens de feestdagen nog meer fans dan de rest van het jaar.
Al deze ideeën kun je combineren met acties op je Timeline, waardoor je nog een extra boost geeft aan de betrokkenheid die je volgers voelen met je pagina, je merk en je product. Als je dan nog een app hebt die duidelijk maakt hoe je volgers direct kunnen bestellen of waar ze naar toe kunnen gaan om jouw product aan te schaffen, ben je pas ècht goed bezig. Daarbij kun je via zo’n app gemakkelijk gegevens verzamelen van je volgers. Voor nieuwsbrieven, om toekomstige acties vorm te geven of om je assortiment of dienstverlening nog beter aan te laten sluiten bij de doelgroep.
4. Wees creatief met je app thumbnails. Huh?
App thumbnails zijn de kleine afbeeldingen van 111 x 74 px die onder je omslagfoto staan. Deze worden vaak vergeten bij de vormgeving van een Facebookpagina, terwijl hier zóveel mogelijkheden liggen! Voorbeeld: Ontwerp je omslagfoto zo, dat er een pijl omlaag wijst naar één specifieke app, en zorg dat de thumbnail een sterke call to action bevat, b.v.: “klik voor korting!”
Een mooi voorbeeldje van creatieve app thumbnails:
5. Gebruik de advertising-mogelijkheden van Facebook tijdens de feestdagen
Veel bedrijven gebruiken Facebook Ads, maar ook Promoted Posts en Sponsored Stories zijn bij uitstek geschikt om in de aanloop naar de feestdagen goed te scoren met je Facebookpagina. Als je van plan bent om in deze periode goed voor de dag te komen met mooie posts, interessante content en aantrekkelijke acties; wees niet bang om een paar euro uit te geven om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk zoveel mogelijk mensen bereikt. Al voor een paar euro kun je duizenden consumenten bereiken, die zónder die paar euro waarschijnlijk nooit iets mee zullen krijgen van jouw inspanningen.
Laatste tip: www.facecoverz.com
Op deze pagina vind je een groot aantal inspirerende omslagfoto’s, zoals deze:
En nu jij…
Om er zeker van te zijn dat jouw Facebookpagina klaar is voor de feestdagen is het van belang dat je nu begint met plannen (en volgend jaar liefst nog iets eerder…)
Ben creatief met je omslagfoto’s, profielfoto’s en app thumbnails; ben niet bang iets kleins weg te geven om iets groters te ontvangen; experimenteer met Facebook’s ingebouwde advertising-mogelijkheden.
Heb je nog vragen over bovenstaande tips? Neem dan gerust contact op!