*Update 05-01-2016: de Open Graph functionaliteit van Facebook is inmiddels stopgezet. Voor meer informatie lees deze verklaring van Facebook (Engels)*
In een vorig artikel kon je lezen je hoe indrukwekkend Facebook’s Graph Search is. In dit artikel gaan we dieper in op de gevolgen van Graph Search voor je zakelijke pagina.
Let wel dat Graph Search nog in bèta (testfase) is. Er kunnen dus van de ene op de andere dag aanpassingen worden doorgevoerd. Aan de andere kant; dat zijn we inmiddels wel gewend van Facebook… Wat die eventuele veranderingen ook mogen zijn: een aantal zaken moet je in ieder geval op orde hebben vóórdat Graph Search officieel wordt uitgerold in Nederland, zodat jouw pagina optimaal vindbaar is.
Hoe kun je de kracht van Graph Search optimaal benutten?
1. Vul alle informatie op je Info-pagina
Bij Graph Search draait het, net zoals bij Google, allemaal om de kernwoorden; de keywords. De informatie die je invult op je Info-pagina zal dus cruciaal zijn om gevonden te worden door Graph Search. Ga nu niet meteen die hele pagina vol rammen met allerlei keywords! Zorg er gewoon voor dat je niet alleen je slogan erin zet, maar dat alle beschikbare* velden gevuld zijn met relevante informatie over je bedrijf. Ga vervolgens eens kritisch kijken naar die tekst: staan er kernwoorden in waar niemand naar zoekt? Vervang die dan door populaire zoektermen. Google’s Zoekwoordplanner is een fantastische tool voor het vinden van populaire zoekwoorden!
Bekijk ook eens of je wel de beste categorie en subcategorie hebt gekozen: zijn er geen beter matches te vinden? Deze elementaire dingen zorgen ervoor dat je pagina gegarandeerd gevonden word in Graph Search: doen dus.
*: Wees voorzichtig met het veld “officiële pagina”: er zijn gevallen bekend waar pagina’s werden omgezet in community pagina’s doordat deze sectie werd gevuld.
2. Stimuleer check-ins
Deze tip is alleen van toepassing voor bedrijven met een fysieke locatie, waar klanten binnen kunnen lopen. Met Graph Search kun je zoeken op zaken als: “BBQ restaurants my friends have visited”. Het zoekresultaat zou er dan zo uit kunnen zien:
Een zeer krachtige feature van Graph Search, misschien wel de krachtigste van allemaal. Hier wordt iedere ‘brick and mortar’-ondernemer toch blij van! Selecteer in het categorie-veld “lokale bedrijven” en kies de juiste categorie en subcategorieën.
Er zijn ook best veel gevallen bekend van pagina’s die kiezen voor “bedrijven en organisaties” en dan de mogelijkheid hebben een zaakadres in te vullen. Als deze optie bij jou beschikbaar is, dan verschijnt ook de tekst die je invult bij “korte beschrijving” op je voorpagina (in plaats van alleen het adres en de openingstijden).
Stimuleer mensen (misschien zelfs met een leuk presentje) om in te checken als ze je locatie bezoeken. Het aantal check-ins heeft een sterke invloed op je ranking in de zoekresultaten van Graph Search.
3. Claim je “Vanity” URL
Wanneer je een pagina aanmaakt op Facebook, krijg je standaard een nogal lastige URL zoals: www.facebook.com/pages/JouwSuperBedrijfspagina/1234567890. Dat staat niet handig op een poster, of op de zijkant van je bedrijfsauto… En het lijkt er sterk op dat pagina’s met deze standaard URL moeilijker te vinden zijn in Graph Search. Gelukkig stelt het niet zoveel voor om je eigen vanity URL te claimen: klik op Facebook Vanity URL en kies de pagina waarvan je de naam wil wijzigen.
Let op: komma’s, apostrofen, streepjes en dergelijke zijn niet toegestaan in je vanity URL. En het is ook niet slim om leestekens in je pagina-naam te gebruiken; sommige 3rd-party apps kunnen hier niet mee overweg.
4. Stimuleer betrokkenheid
Oké: ik mag hopen dat je deze al in het vizier had. Maar toch staat hij ertussen, omdat hij met de komst van Graph Search nog een stuk belangrijker wordt. Zoals Facebook het zelf zegt: “Focus on attracting the right fans to your Page and on giving your fans a reason to interact with your content on an ongoing basis.”
De zoekresultaten die gebruikers van Graph Search gaan krijgen, zullen primair worden bepaald door de interactie die hun vrienden met een pagina hebben gehad.
Hoe geweldig jouw fysieke winkel ook mag zijn; als er op je Facebookpagina weinig tot niets gebeurd, komt jouw pagina in Graph Search misschien niets eens voor.
5. Trek de juiste fans aan
Het verzamelen van de juiste fans is nóg belangrijker geworden met de komst van Graph Search, met name voor lokale ondernemers op Facebook.
Het klinkt wel cool als je kunt vertellen dat je 9.500 fans hebt, maar als die hele horde geen enkele interactie heeft met je pagina heb je er niks aan. En als er onder die meute fans geen enkele ‘influencer’ zit, dan helpt dat je pagina ook niet zo bar veel.
Heuh? Een ‘influencer’?
Focus op het verzamelen van fans met zoveel mogelijk vrienden of volgers op je pagina. Jouw trouwe fan Jip die al je berichten liket, maar die slechts 10 vrienden heeft, maakt niet veel indruk op de Graph Search. Als Janneke daarentegen 950 vrienden heeft, die ook nog eens allemaal binnen een straal van 40 km. van jouw bedrijf wonen dan kun je je aandacht beter richten op het creëren van zoveel mogelijk interactie met Janneke. Sorry Jip.
Hoe doe je dat? Bijvoorbeeld met Facebook Ads. Jaja; die dingen die geld kosten. Die dingen waar elke Facebook-verslaafde over klaagt. Maar vergeet niet: als je een ondernemer bent, ben je óók een marketeer. Zorg dus dat je weet wat de mogelijkheden van Facebook Ads zijn, voordat je het afschrijft. Adverteren via Facebook Ads is nog altijd veel effectiever dan bijvoorbeeld Google zoekadvertenties: die zie je pas nadat je een zoekactie hebt uitgevoerd, terwijl de Facebook Ads je al tegemoet komen op het moment dat je inlogt.
6. Plaats meer foto’s
Het is inmiddels wel bekend dat foto’s beter werken in het Nieuwsoverzicht dan andere typen berichten. Zeker als we gaan kijken naar het aantal reacties, likes en shares. Met Graph Search én het nieuwe Nieuwsoverzicht (komt er binnenkort aan!) neemt de kracht van foto’s alleen nog maar toe. De meeste zoekresultaten lijken gebaseerd rond afbeeldin-gen.-
Het is dus verstandig om veel foto’s op je pagina te plaatsen, je fans aan te moedigen zichzelf te taggen in foto’s op je pagina, fans uitdagen zélf foto’s op je pagina te plaatsen: veel foto’s dus.
Graph Search: Ben je d’r klaar voor?
De Graph Search heeft nog een lange weg te gaan – bijvoorbeeld naar de Nederlandse Facebookversie… Het zal ook best nog wel even duren voordat het kan concurreren met Google, maar als je kijkt hoe hard eraan wordt gewerkt en hoe snel de informatiemassa die Facebook bij elkaar harkt, groeit? Het zou me niet verbazen als er binnen enkele jaren een heleboel mensen voor de volle mep vertrouwen op Graph Search – in plaats van Google.
Zeker wanneer Graph Search beschikbaar wordt op smartphones!
(Lees hier hoe je nu al met Graph Search kunt gaan werken)