Social Media feiten, cijfers en statistieken voor 2013

0 Flares 0 Flares ×

Waren social media vijf jaar geleden nog ‘nieuwerwets’, tegenwoordig zijn ze zo vanzelfsprekend als het zoveelste bericht dat de crisis nog wat langer aanhoudt…

Voor de meesten mensen is Facebook een vast onderdeel geworden van hun online leven, Twitter heeft voor velen de krant vervangen als snelle nieuwsbron en als we zin hebben in wat vermaak zetten we niet meer altijd de tv aan; we kijken eerst even wat er op YouTube allemaal gebeurt. Google+ is in stilte heel gestaag doorgegroeid tot ’s werelds tweede grootste sociale netwerk en of dat allemaal nog niet genoeg is, hebben Pinterest en Instagram zich inmiddels bewezen als behoorlijke online verleidingen. En dan hebben we het nog niet eens over de nieuwe generatie social media platforms.

Het sociale web is de moderne versie van Alice in Wonderland geworden. Alleen vallen we niet in één konijnenhol naar een andere wereld; we tuimelen van het ene konijnenhol in talloze andere.

Welke factoren spelen in 2013 een cruciale rol in het sociale web? Dat zijn vooral deze twee:

Mobiel internet – Het aantal mensen dat via hun mobieltje het internet opgaat, is de afgelopen twee jaar met ruim 60% gegroeid tot het ongelooflijke aantal van 818,4 miljoen gebruikers.

De Grijze Groei – De leeftijdsgroep 55-64 jaar is de snelste groeier op Twitter met maar liefst 79% groei sinds 2012. Op Facebook en Google+ groeit de leeftijdsgroep 45-54 jaar het hardst, met respectievelijk 46% en 56%.

Deze twee sleutelfactoren houden de immer voortdurende groei van het sociale web strak op koers. Laten we eens kijken naar een paar feitjes, cijfers en statistieken voor de grootste social netwerken:

Facebook

Facebook blijft groeien, ondanks dat Zuckerberg voornamelijk bezig lijkt te zijn met nieuwe manieren verzinnen om geld te verdienen aan adverteerders en mobiele gebruikers. Hier zijn de laatste cijfers, van Facebook’s ‘Earnings Call’ over het eerste kwartaal van 2013:

-Het aantal dagelijkse gebruikers van Facebook is gegroeid naar 665 miljoen.
-Het aantal maandelijkse gebruikers is voor eerst de 1,1 miljard gepasseerd.
-751 miljoen gebruikers per maand openen Facebook op hun mobieltje.
-189 miljoen gebruikers gebruiken ALLEEN hun mobieltje (of tablet) om te Facebooken.
-De mobiele gebruikers zijn verantwoordelijk voor 30% van de advertentieopbrengsten in 2013. Vorig jaar was dit nog 23%.

Twitter

Twitter is het snelst groeiende sociale network als we kijken naar ‘actieve gebruikers’. Hoe blijkt dat uit de cijfers?

-Van juni 2012 tot maart 2013 is het aantal actieve Twitteraars gestegen met 44%.
-De teller van maandelijks actieve gebruikers staat op dit moment op 288 miljoen. Dat is 21% van de wereldpopulatie die over internet beschikt.
-Er zijn inmiddels meer dan 500 miljoen twitter-accounts.
-De snelst groeiende groep Twitteraars is 55 tot 64 jaar. Hier steeg het percentage actieve gebruikers met 79%!

YouTube

Youtube publiceerde de volgende cijfers die wat inzicht geven in hoe diep YouTube al geworteld is in ons dagelijkse leven:

-1 miljard maandelijkse bezoekers. Let wel: dat zijn dus niet 1 miljard views, maar 1 miljard verschillende bezoekers per maand!
-YouTube bereikt in Amerika meer volwassenen (18-34 jaar) dan willekeurig welk kabeltelevisie netwerk.
-In maart 2013 werd er 6 miljard uur aan videomateriaal bekeken. Dat is anderhalf keer zoveel als in augustus 2012 en een verdubbeling sinds vorig jaar: toen werd er in maart ‘slechts’ 3 miljard uur video bekeken…

Google+

Moederbedrijf Google lijkt vooral bezig te zijn met enerzijds knokken tegen het – nog steeds groeiende – Facebook en anderzijds zoveel mogelijk data te verzamelen om hun monopolie op het gebied van gebruikersinformatie te behouden en Google+ is het ‘sociale wapen’ dat alle andere online speerpunten van Google moet versterken. Ondanks die dubbele agenda is Google+ druk bezig het social media universum te veroveren en het is inmiddels een sterk groeiende tweede keus, achter het oppermachtige Facebook. Een paar cijfers:

-359 maandelijkse gebruikers.
-Van juni 2012 tot maart 2013 groeide de actieve gebruikersgroep met 33%.

LinkedIn

Het grootste zakelijke netwerk van de planeet groeit nog steeds, maar minder hard dan bijvoorbeeld Twitter en Google+. De cijfers doen misschien anders vermoeden, maar relatief lijkt de opmars van LinkedIn een beetje af te zwakken. Niettemin:

-Meer dan 200 miljoen gebruikers.
-36% van de gebruikers bevinden zich in de USA, ofwel 72 miljoen. De andere 128 miljoen bevolken de rest van Planet Earth.
-Per seconde komen er (toch nog) 2 nieuwe gebruikers bij.

Welke cijfers vind jij het meest verrassend? Is het de sociale opkomst van de Grijzen, de exponentiële groei in mobiele internetters of de onstuitbare opmars van YouTube? In hoeverre neem je dit mee in jouw social media strategie?

(bronnen: www.globalwebindex.net, www.jeffbullas.com, visual.ly)

0 Flares Facebook 0 Twitter 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Pin It Share 0 StumbleUpon 0 Email -- 0 Flares ×

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

anti-spam: *