Hoe divers de nieuwkomers in het landschap ook mogen zijn, één ding hebben ze met elkaar gemeen: ze sturen social media steeds meer in specifieke richtingen. Of het nu gaat om een netwerk als Medium dat mensen wil stimuleren meer te schrijven, of een netwerk als Pheed dat vooral gericht is op entertainment. Facebook blijft in 2013 de onbetwiste Grote Jongen, Twitter zal gestaag blijven doorgroeien en Google+ bereikt eindelijk genoeg marktaandeel om serieus genomen te worden. Maar in de schaduw van deze ‘algemene’ netwerken met hun brede interessegebied, komen er een aantal spannende netwerken op met heel kenmerkende doelgroepen.
Pheed: Het ‘pay-as-you-go’ sociale netwerk
Waarom zou je al jouw fantastische foto’s, grappige filmpjes en briljante observaties gratis delen met de wereld, als je er ook geld voor kan krijgen? Dat was een beetje het idee achter Pheed, dat in oktober 2012 werd gelanceerd. Het geeft gebruikers de mogelijkheid hun ‘pheeds’ om te zetten in klinkende munt. Voor een maandelijks bedrag tussen de twee en vijfendertig dollar, kunnen de ‘pheeders’ (op dit moment nog voornamelijk beroemdheden, musici en entertainers) hun abonnees voorzien van een scala aan ‘rich-media’ zoals tekst, foto’s, audio, video en zelfs live uitzendingen. Paris Hilton heeft Pheed al in haar armen gesloten.
Thumb: vraag de massa om advies
Stel: je hebt een splinternieuwe spijkerbroek en geen idee welk shirt er het beste op past. Maak een fotootje, upload naar Thumb en vraag het de massa! Simpele vragen genereren vaak honderden ‘thumbs up’ (of down…) van actieve Thumbers, soms al binnen enkele minuten. De twee sociale impulsen ‘ijdelheid’ en ‘gluren bij de buren’, zorgen voor een betrokkenheid bij de Thumb-populatie van zo ongeveer 4 uur per maand. Binnen de ‘gevestigde orde’ van social media platforms levert dit Thumb een tweede plaats op, achter Facebook. Het ligt dan ook voor de hand dat deze nieuwkomer in 2013 een dikke duim gaat krijgen van de sociale medialen.
Medium: exclusief blogplatform
Sociale netwerken hebben de drempel voor het openlijk delen van informatie flink verlaagd. Misschien wel iets teveel verlaagd, naar de mening van een steeds groter wordende groep mensen. Ev Williams, medeoprichter van onder andere Twitter en Blogger, kwam daarom met Medium op de proppen: een ‘invitation-only’ netwerk waar mensen worden gestimuleerd dieper over zaken na te denken en uitgebreider in te gaan op wat hen bezighoudt. Een mooi voorbeeld is Ahmed Al Omran’s verhaal over het leven in Saoedi-Arabië. Een bloggers-platform dus, waar niet zomaar iedereen mag schrijven maar wel meelezen, delen en reageren.
Chirpify: betalen met een Tweet
Wie herinnert zich nog hoe revolutionair Amazon was met hun introductie van ‘online shoppen en betalen met één klik’? Chirpify heeft dat concept doorontwikkeld voor social media: verkopers bieden hun product aan op Twitter of Instagram (t-shirts, concertkaartjes, cd’s, noem maar op). Consumenten kunnen het product kopen door simpelweg een Tweet terug te sturen met het woord ‘buy’. Geen credit card, geen winkelwagentje, geen checkout-procedure: de hele transactie is binnen twee tweets geregeld. Behalve producten kopen, kun je op dezelfde manier ook doneren aan goede doelen en (roep maar vast ‘wow’): peer-to-peer betalingen doen. Huh?
Stel, je gaat een kop koffie drinken met een vriend maar je beseft bij het afrekenen dat je geen geld bij je hebt. Als je dat te vaak doet veranderen je vrienden al snel in vage bekenden. Tweet ‘pay’ en het bedrag naar de Twitternaam van je vriend en de rekening is vereffend! Chirpify is gratis om te gebruiken maar kost 5% van het bedrag voor de ontvanger. Daar kom je vast wel mee weg 😉
Flayvr: Schep orde in de chaos van fotosharing
Smartphones maken het belachelijk eenvoudig om foto’s en filmpjes te maken, maar de meest fantastische kiekjes verdwijnen vaak in de chaos op je toestel, om nooit meer teruggezien te worden. Van de enorme hoeveelheid beschikbare foto-apps is Flayvr wellicht de meest gebruiksvriendelijke en oogstrelende manier om orde te scheppen in je beeldcollectie. Foto’s en video worden automatisch opgeslagen in opvallend mooie albums en gerangschikt op datum, compleet met locatie en eventuele titels die de app opslurpt uit je iPhone calendar. Met een klik kun je de albums delen als hippe HTML5 webpagina’s via sociale netwerken of e-mail. Het is ook een mooie oplossing voor het delen van grote hoeveelheden foto’s, met alleen familie, een paar vrienden of collega’s.
Chirp: delen met een tjilp
Bij Chirpify riep je vast al ‘wow’, maar de prijs voor ‘Hoogste Wow-factor 2013’ gaat waarschijnlijk naar Chirp. Stel: je wil een foto of linkje direct delen met iedereen in je nabije omgeving. Plenty mogelijkheden, maar ze hebben allemaal hun beperkingen: netwerken als Instagram en Facebook zijn members-only. ‘Ome-Henk-die-niet-op-Facebook-zit’ gaat het dus niet meekrijgen. E-mail is natuurlijk een optie, maar dan ben je een half uur bezig met het intypen of selecteren van de e-mailadressen van alle ontvangers. Bluetooth is ook leuk, maar vereist dat je ieder aanwezig toestel toevoegt.
Chirp pakt het anders aan: je telefoon stuurt een hoge, robotachtige ‘tjilp’ uit en ieder toestel dat deze tjilp hoort, download direct het betreffende kiekje of bericht. Je kunt tjilpen tijdens een vergadering of presentatie, of wanneer je met de familie op een terrasje zit. Je kunt je tjilp ook via een speaker rondbazuinen om een groot publiek te bereiken. Je kunt zelfs tjilpen onder een YouTube-filmpje of zelfs een TV-uitzending.
Dat waren ze dan: Pidgin’s meest interessante, fantastische & futuristische social media tips voor 2013. Natuurlijk zijn er nog allerlei andere nieuwkomers en laatbloeiers. Heb jij nog meer suggesties? Deel ze!